شرکــت عـــرفان نت

بازرسی از مودیان

مطلب امروز درخصوص بازرسی از مودیان می باشد که نیاز به اخذ مجوز قضایی هست که تقدیم حضورتان می گردد. ان شاءالله مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد .

 

بازرسی از مؤدیان بدون اخذ مجوز ممنوع است

 

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بازرسی ماموران مالیاتی از اقامتگاه قانونی و محل فعالیت همچنین محل نگهداری دفاتر اسناد، مدارک و تجهیزات مؤدیان را منوط به اخذ مجوز قانونی دانست.

به گزارش ایرنا از دیوان عدالت اداری، هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تبصره ماده ۷ آیین نامه اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ را به جهت مخالفت با قانون ابطال کرد.

بر این اساس در ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم برای بازرسی منزل و محل فعالیت و نگهداری دفاتر و تجهیزات مودیان مالیاتی توسط بازرسان مالیاتی اخذ مجوز قضایی را الزامی دانسته در حالی که تبصره ماده ۷ آیین نامه ذکر شده بر خلاف ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم صرفا برای بازرسی منازل مسکونی اخذ مجوز قضایی را ضروری دانسته و سه مکان دیگر را که در ماده ۱۸۱ قانون ذکر شده‌اند از شمول اخذ مجوز قضایی جهت بازرسی خارج کرده است بنابراین تبصره ماده ۷ آیین نامه برخلاف اصول ۲۲ و ۲۵ قانون اساسی و ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم تشخیص داده شده و هیات عمومی دیوان عدالت اداری آن را ابطال کرد.

 

مشاوره رایگان