شرکــت عـــرفان نت

تاثیر پهنای باند و تاخیر (bandwidth) (Latency) بر سرعت شبکه

تاثیر پهنای باند و تاخیر در سرعت شبکه

تاثیر پهنای باند و تاخیر در سرعت شبکه مسئله ای است که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم. قطعا میزان پهنای باند و تاخیر تاثیر زیادی در سرعت شبکه داردو اما سوال این است که میزان هر کدام چقدر باید باشد؟ چطور مقدار آن ها را اندازه گیری میکنیم؟ چطور شناسایی میشوند؟ به نظر شما مقدار پهنای باند و تاخیر باید چقدر باشد؟

سرعت شبکه چیست؟

کاربران قطعا می‌خواهند شبکه‌های خود را به سرعت در تمام شرایط اجرا کنند. در بعضی موارد، تأخیر در شبکه ممکن است فقط چند میلی ثانیه طول بکشد و تأثیر ناچیزی بر کاربر داشته باشد. در موارد دیگر، تأخیرهای شبکه می‌تواند برای کاربر کاهش سرعت شدیدی را به همراه داشته باشد.

سناریوهای رایجی که به ‌طور ویژه به سرعت شبکه حساس هستند عبارتند از:
• زمان برای ایجاد یک اتصال جدید
• زمان بارگذاری یک صفحه وب
• زمان برای دانلود یک برنامه، پچ سیستم عامل یا سایر فایل‌ها
• توانایی پخش محتوای ویدئویی برای مدت زمان طولانی بدون خرابی

تاثیر پهنای باند (bandwidth) در عملکرد شبکه

پهنای باند یک عامل کلیدی در تعیین سرعت یک شبکه کامپیوتری است. تقریباً همه می‌دانند که اعداد رتبه‌بندی پهنای باند برای روترهای شبکه و خدمات اینترنت، به طور قابل توجهی در تبلیغات محصول نشان داده می‌شود.
پهنای باند در شبکه کامپیوتری به نرخ داده‌ای اشاره دارد که توسط یک اتصال شبکه یا رابط شبکه پشتیبانی می‌شود. این نشان دهنده ظرفیت کلی اتصال است. ظرفیت بزرگتر، بیشتر احتمال دارد که به عملکرد بهتری منجر شود.

پهنای باند به نرخ تئوری و بازده واقعی اشاره دارد و مهم است که بین این دو تمایز قائل شود. برای مثال، استاندارد 802.11g اتصال Wi-Fi 54 مگابیت بر ثانبه نرخ پهنای باند مجاز را پیشنهاد می‌دهد ولی در عمل 50 درصد یا کمتر از این عدد در بازده واقعی حاصل می‌شود.
شبکه‌های اترنت قدیمی که از لحاظ تئوری 100 مگابیت در ثانیه یا حداکثر پهنای باند 1000 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند، اما این مقدار حداکثر نیز قابل قبول نیست. شبکه های تلفن همراه (Cellular) به طور کلی نرخ پهنای باند خاصی را ادعا نمی‌کنند، اما همان اصل اعمال می‌شود. مخارج کلی ارتباطی در سخت افزار کامپیوتر، پروتکل های شبکه و سیستم عامل ها اختلاف بین پهنای باند تئوری و بازده واقعی را کنترل می‌کند.

اندازه‌گیری پهنای باند شبکه

پهنای باند مقدار داده‌ای است که از طریق اتصال شبکه در طول زمان عبور می‌کند و برحسب بیت در ثانیه (bps) اندازه‌گیری می‌شود. ابزارهای متعدد برای مدیران به‌منظور اندازه‌گیری پهنای باند اتصالات شبکه وجود دارد. در شبکه‌های محلی (LAN) این ابزار شامل netperf و ttcp می‌شود. در اینترنت، برنامه‌های تست پهنای باند و سرعت وجود دارد که بیشتر آن‌ها برای استفاده رایگان به صورت آنلاین در دسترس هستند.
حتی با استفاده از این ابزار که در دسترس شما است، اندازه‌گیری دقیق پهنای باند دشوار است چراکه در طول زمان بسته به تنظیمات سخت‌افزاری و ویژگی‌های برنامه‌های نرم افزاری که شامل نحوه استفاده از آن‌ها می‌شود، در طول زمان تغییر می‌کند.

در مورد سرعت‌های پهنای باند

اصطلاح پهنای باند بالا گاهی اوقات برای این است که سریعتر بین اتصالات اینترنت پهن باند را سرعت‌های شبکه تلفن همراه (cellular) یا dial-up تفاوت قائل شوند. تعاریف پهنای باند “بالا” و “پایین” متفاوت است و در طول سال‌ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی شبکه بهبود یافته است. در سال 2015، کمیته ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) تعریف خود را از پهنای باند را به عنوان ارتباطاتی که حداقل 25 مگابیت در ثانیه برای دانلودها و حداقل 3 مگابیت در ثانیه برای آپلود‌ها به آن اختصاص داده می‌شود، به روز کرد. این اعداد افزایش 4 مگابیت در ثانیه را برای آپلود و 1 مگا بیت در ثانیه برای دانلود را نسبت به حداقل‌های قبلی FCC نشان می‌دهد.
(سالیان پیش، FCC حداقل را بر روی 0.3 مگابیت در ثانیه تنظیم کرده بود).

پهنای باند فقط یک عنصر از آن مواردی است که شخص به کمک آن سرعت شبکه را درک می کند. مردم معمولاً پهنای باند را با سرعت اینترنت اشتباه می گیرند.


تاخیر

علاوه بر تاثیر پهنای باند ، تأخیر نیز در سرعت شبکه نقش مهمی دارد. اصطلاح تأخیر به هر یک از چندین نوع تأخیر که به طور معمول در پردازش داده های شبکه ایجاد می شوند، اشاره دارد. بدیهی ترین تأخیر زمانی است که طول می کشد تا داده های بسته بندی شده از رایانه کاربر به سرور وب سایت برسد و یرگردد ( دور رفت و برگشت یا RTT). اصطلاح اتصال شبکه با تأخیر کم ارتباطی است که عموماً زمان تاخیر کوچک را تجربه می کند، در حالی که اتصال با تأخیر بالا به طور کلی از تاخیرهای طولانی رنج می برد. تأخیر به نرخ پینگ نیز گفته می شود و معمولاً در واحد میلی ثانیه اندازه گیری می شود.

به طور خلاصه در تاثیر تاخیر و پهنای باند بر وب سایت می توان گفت:

تأخیر زمان لازم برای شروع یک ارتباط است.

پهنای باند نشان دهنده این است که با چه سرعتی می توانید اطلاعات را به کاربر منتقل کنید.

تأخیر بیش از حد، شرایط نامناسبی را برای انتقال داده ها فراهم می کند، بنابراین پهنای باند مؤثر را کاهش می دهد. تأثیر تأخیر در پهنای باند شبکه بسته به منبع تأخیرها ممکن است موقتی باشد (چند ثانیه طول بکشد) یا مداوم (ثابت) باشد. برای مثال تأخیر همانند جاده است که هرچه جاده طولانی تر باشد، مسافرت طولانی تر است.

هرچه زمان تاخیر بیشتر باشد، تأثیر بیشتری در زمان رسیدن بار دارد. اگر به مثال جاده توجه کنید، می توانید به پهنای جاده به عنوان پهنای باند فکر کنید، هر چه پهنای جاده یا پهنای باند بیشتر باشد، ترافیک بیشتری می تواند به طور همزمان روی آن تردد کند. برخلاف تأخیر،که ما نمی خواهیم آن زیاد باشد، پهنای باند بالا در واقع چیزی است که ما خواهان آن هستیم. پهنای باند پایین به معنای ترافیک مسدود شده است.


چه چیزی تأخیر را تحت تأثیر قرار می دهد؟

نوع اتصال، فاصله بین کاربر و سرور و عرض پهنای باند.


اتصال

تحت تأثیر نوع سرویسی است که شما برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنید. به زمان بارگذاری و کندی مرور سایت فکر کنید. این آسیب نهایی است. بیایید در نظر بگیریم که شما در حال مرور وب با انواع مختلف اتصالات هستید. در ادامه تاثیر تاخیر و پهنای باند بر وب سایت در اینجا نحوه تأثیرگذاری تاخیر بر مرور شما نشان داده شده است:

اتصال به اینترنت ماهواره ای (پهنای باند یا سرعت بالا، تأخیر زیاد)

شما می توانید روی لینک در یک صفحه وب کلیک کنید و پس از یک تأخیر قابل توجه، صفحه وب بارگیری را شروع می کند و تقریباً همه را یکباره نشان می دهد.

اتصال تئوریکال (پهنای باند یا سرعت کم، تأخیر کم)

می توانید روی لینک در صفحه وب کلیک کنید و صفحه وب بلافاصله بارگیری را شروع می کند. با این حال، بارگذاری کامل طول می کشد و می بینید که تصاویر یک به یک بارگذاری می شوند.

اتصال به اینترنت کابل (پهنای باند یا سرعت بالا، تأخیر کم)

می توانید روی یک لینک در صفحه وب کلیک کنید و صفحه وب تقریباً بلافاصله ظاهر می شود و تقریباً همه بلافاصله بارگیری می شود.

فاصله

هرچه به سرور نزدیک تر باشید، اطلاعات سریع تر به شما می رسد. این به طور معمول با استفاده از شبکه های تحویل محتوا یا CDN بهبود می یابد. CDN به شما امکان می دهد تا سرورها را در مکان هایی که کاربران شما در آن هستند قرار دهید و به طور معمول توسط وب سایت هایی استفاده می شوند که مقادیر زیادی ترافیک دریافت می کنند.

پهنای باند

اگر پهنای باند کمی دارید، احتمالاً ازدحام دارید که به معنای اینترنت کند است.


چه چیزی بر پهنای باند اثر می گذارد؟

برای تشخیص مشکل شبکه باید از فناوری نظارت بر شبکه استفاده کرد. برخی از فن آوری های محبوب ‘مبتنی بر جریان’ NetFlow و sFlow هستند. میزان پهنای باند تقریباً همیشه می تواند با یک یا دو مورد خاص ردیابی شود. این فعالیت ها تقریباً همیشه دو ویژگی دارند: مقادیر زیادی داده و مدت زمان طولانی. فعالیت های متداول که باعث ایجاد پهنای باند می شود:

تماشای فیلم از اینترنت
انتقال فایل های بزرگ بین رایانه ها (اندازه بیش از 100 مگابایت)
جریان ثابت داده ها (فیلم های نظارت از دوربین های امنیتی)
بارگیری فایل ها از طریق اینترنت

همه موارد فوق می تواند در مسائل مربوط به پهنای باند در یک شبکه نقش بسزایی داشته باشد و فقط در صورت وجود ترافیک شبکه ای سبک باید انجام شود. انتقال بزرگ فایل یا جریان داده ها در یک شبکه باید در یک شبکه جداگانه قرار داده شود تا از ایجاد مشکلات برای دیگر کاربران جلوگیری شود.

پهنای باند هنگامی که داده زیادی برای ارسال یا دریافت دارید مهم است، مانند انتقال مقادیر زیادی از داده ها به یک نسخه پشتیبان از سایت. (شما واقعاً اهمیتی نمی دهید که داده ها به چه ترتیبی وارد می شوند یا اینکه طرف مقابل با چه سرعتی می تواند پاسخ دهد، شما فقط نیاز دارید تا همه داده ها به آنجا برسند.)

Quality of Service

QoS (کیفیت خدمات) به مجموعه گسترده ای از فناوری ها و تکنیک های شبکه اشاره دارد. هدف QoS تضمین توانایی شبکه برای ارائه نتایج قابل پیش بینی است. عناصر عملکرد شبکه در محدوده QoS اغلب شامل در دسترس بودن (uptime)، پهنای باند (توان)، تأخیر و میزان خطا است.

در حالی که تأخیر کم و پهنای باند بالا ایده آل است، تأخیر زیاد تأثیر عمیقی بر زمان بارگیری نسبت به پهنای باند کم دارد. در تأخیرهای کم، داده ها باید تقریباً فوراً منتقل شوند و ما نباید تأخیر داشته باشیم. با افزایش زمان تأخیر، ما متوجه تأخیر بیشتر خواهیم شد. می توانید تأخیر بین رایانه خود و یک آدرس وب را با دستور پینگ اندازه گیری کنید.

این موضوع، به عنوان یک وابستگی در جامعه مدرن امروزی روی بستر اینترنت در حال افزایش است. لتنسی در لغت به معنای تاخیر می باشد و به همین نام در شبکه هم استفاده می‌شود( Network latency )، تاخیر (Latency) در حال تبدیل به یک موضوع جدی برای شرکت ها و کسب و کارهای آنلاین است.

این تاخیر و کندی همواره به دنبال انتقال دیتا وجود دارد. تأثیر این تاخیر در صنعت های مختلف، بسیار متفاوت است. در یک بستر کسب و کار الکترونیک، تأخیر و ناپایداری، تا حدی قابل قبول است. اما به عنوان مثال، برای سرورهای ارائه دهنده بازی های آنلاین، حتی ۳۰ میلی ثانیه هم قابل قبول نیست.


Latency چیست و چه عاملی سبب تاخیر و کندی می شود؟

تاخیر یا Latency، جزء جدایی ناپذیر معماری اینترنت است. جریان پیوسته‌ی داده های آنلاین، روی سرورها به بسته های اختصاصی دیتا تقسیم می شود. هر بسته (Packet)، حداقل از درون یک شبکه پر ازدحام، عبور کرده و در عرض چند میلی ثانیه، مسیریابی می شود. به این معنی که ممکن است سه بسته متوالی، مسیرهای بسیار متفاوتی را برای رسیدن به مقصد، طی کنند.

مسیر ارسال بسته دیتا

هر روتر، سرور و یا هر نود توزیعی در شبکه، یک مقدار تاخیر کمی برای تحویل بسته را به آن اضافه می کند. این موضوع برای مسافت فیزیکی طی شده توسط کابل های فیبر نوری هم درست است.

اگر یک بسته دیتا، مسیری را از سانتا مونیکا به سمت شیکاگو توسط بوئنوس آیرس و تورنتو طی کند، طبیعتا مسیری بیشتر از طی مسافت جاده یا شاهراه ۶۶ در آمریکا را پیموده است. متاسفانه کندی اتصالات اینترنت ماهواره ای، موجب تاخیر تا حدود ۶۰۰ میلی ثانیه می شود.

به همین دلیل است که در آینده، شبکه OneWeb، ماهواره هایی با مسافت فقط ۷۵۰ مایل (حدود ۱۲۰۰ کیلومتر) از سطح زمین برای توسعه پهنای باند اینترنت، راه اندازی می کند که در مقایسه با ماهواره Orbit که در حال حاضر در فاصله ۲۲۰۰۰ مایل قرار دارد، بسیار جالب توجه است.

در ابتدا تجهیزات گیرنده، بسته ها را بدون هیچ گونه ترتیبی دریافت می کنند، سپس با استفاده از هدر و فوتر، داده ها به صورت قالب یکپارچه در می آید. همین موضوع، تأخیر را افزایش می دهد، بخصوص مواقعی که یک بسته دیتا در طول مسیر از بین رفته و یا خراب شود که باید مجدد ارسال شود.

امروزه روترها و اکسس پوینت ها، اغلب در حال تلاش برای سرویس دهی بهتر با مسافت بالای ۲۰ فوت ( حدود ۷۰۰ سانتیمتر) در جهات مختلف هستند. در حالیکه آنها نسبت به تداخل امواج تجهیزات وایرلس، بسیار حساس هستند، اما همچنان رقابت برای پهنای باند روی طیف فرکانس GHz وجود دارد. همچنین در صورت بروز تداخل بین بسته ها، داده مجدد ارسال می شود و اینجاست که تأخیر و کندی بوجود می آید.

ظرفیت کم سرور

عامل دیگر تأخیر، ظرفیت کم سرورهای شبکه است. به عنوان مثال، اگر یک سرویس جریان داده، بر اثر بار ترافیکی زیاد فراخوانی نشود، دچار ناپایداری در سرویس دهی و کاهش کارایی می شود. این موضوع برای شبکه های تلفن همراه در سمت کاربر هم بسیار محسوس است. با وجود توسعه‌ی این شبکه ها به سمت شبکه های ۳G یا ۴G، هنوز در برخی مواقع، شاهد افت کیفیت بازی ها و یا پادکست های آنلاین هستیم.
تاثیرات تاخیر در شبکه

به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه امروزه بیشتر کابل ها، دیتا را با سرعت نور انتقال می دهند، کاهش تاخیر به سمت صفر، در ارتباط با یک شبکه راه دور، امری غیر ممکن است.

میزان تاخیر تا چه اندازه مهم است؟

در حالیکه تأخیر ۱۰ هزارم ثانیه برای چشم انسان، محسوس نیست، اما باز هم تاخیر در پاسخگویی در ارتباط بین هاست کاربر و تجهیزات گیرنده، مشهود است. در واقع، برای شرکت های خدمات مالی، کمترین میزان تاخیر هم قابل توجه است. زیرا امروزه تجارت مدرن، با استفاده از الگوریتم های محاسبات سریع، پاسخ گوی وقایع و رویداد (Event) های زنده در دنیای اینترنت است. طبق آمارها فقط با کاهش تاخیر به اندازه ۱ هزارم ثانیه، می توان فقط در موسسه مالی brokerage، به میزان ۱۰۰ میلیون دلار در سال صرفه جویی کرد.

در حالیکه اخیراً شرکت گوگل یک دیتاسنتر به ارزش تقریباً ۲ میلیارد دلار در نیویورک برای کارگزاران بورس Stock Exchange ساخته است.

دوره های طولانی تأخیر برای بستر رسانه تا حدی قابل پذیرش است. به عنوان مثال، در یک بازی شطرنج آنلاین، تاخیر باید زیر ۱۰۰ میلی ثانیه باشد، در حالی که در بازی های مبارزه ای و تفنگی، این تأخیر باید زیر ۳۰ میلی ثانیه باشد. هرگونه کاهش در کیفیت گرافیکی و تأخیر در بازی های آنلاین، تجربه ناخوشایندی را برای اینگونه بازی ها بوجود می آورد که این موضوع برای سرویس های بازی آنلاین، کاملا غیر قابل قبول است.

تاثیر تاخیر بر روی ساختارهای دیگر

تأخیر و کندی، حتی روی ساختارهایی که آنلاین و به موقع (Real-time) نیستند هم تاثیر می گذارد. وقتی کارگران خانگی در حال تلاش برای برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس با همکاران خود هستند، امکان بریده بریده شدن صدا و تصویر وجود دارد، در حالی که اگر پهنای باند یک کاربر در ساختارهای نرم افزاری اشتراکی از جمله Trello و Slack، کمتر از دیگران باشد، دچار اختلال می شود.

بر این اساس، بهتر است کاربران، به دنبال وب سایت های با مدت بارگذاری بالای ۳ ثانیه، نباشند. ماه ها تلاش بر روی موضوع SEO (بهینه سازی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو) و تولید محتوا در یک سایت، ممکن است به دلیل کندی موقت بارگذاری آن سایت، بی نتیجه بماند، در حالی که امروزه تقریبا تمامی کسب و کارهای آنلاین، بر روی این موضوع تمرکز دارد.
اثبات تاخیر در شبکه

چگونه تاخیر را شناسایی کنیم؟

تشخیص و شناسایی تأخیر، می تواند یک چالش باشد، اما ابزارهای رایگان آنلاین، در دسترس هستند. در گام اول، استفاده از دستور Ping در شبکه برای تست اتصال و حضور یک سرور و یا ایستگاه کاری در مقصد، مفید است، به اینصورت که تعدادی بسته دیتا به سمت مقصد ارسال شده و در صورت حضور مقصد، پاسخ از طرف سرور با زمان های چند میلی ثانیه ای به سمت درخواست کننده بر می گردد.

ساده ترین راه برای شناسایی تأخیر، محاسبه نرخ سرعت انتقال بیت و کدینگ ابزارهای میانی در شبکه است. قبل از انتقال یک فایل با حجم بالا با توجه به ظرفیت پهنای باند، فایل ها به چند بخش با کیفیت های متفاوت تقسیم می شود. در سرویس هایی که انتقال یک جریان از دیتا را دارد، در چند ثانیه اول، حجم داده های صوتی یا تصویری، به صورت تکه تکه و با کیفیت پائین ارائه می شود و کم کم با توجه به بافر سمت گیرنده و درخواست ارسال داده با کیفیت بالاتر و همچنین پهنای باند شبکه، این موضوع بهبود می یابد تا اینکه به یک سطح مطلوب و پایدار برسد.

افسانه کاهش Latency

همیشه از تقویت سرعت و لینک های ارتباطی به عنوان یک پیشنهاد برای حل مشکل تأخیر استفاده شده است، در حالی که پهنای باند و تاخیر به صورت مستقیم با هم در ارتباط نیستند.

در حال حاضر، میانگین سرعت اینترنت حدود ۷٫۲Mbps است که این عدد ۱۵% نسبت به سال گذشته بیشتر است. در همین مدت هم داده ها و اطلاعات بیشتری به نسبت قبل در دنیای اینترنت در گردش است. مثلا استفاده هرچه بیشتر از اینترنت اشیاء و یا ویدئو های اینترنتی که تا حدی جایگزین رسانه های مرسوم شده است. به طور کلی، ترافیک صدا و تصویر در دنیای اینترنت، از پهنای باند زیادی استفاده می کند و هر چه پهنای باند به آن اختصاص دهیم، برای بهبود کیفیت سرویس استفاده می کند.

اغلب ویروس ها و کرم ها هم با اشغال کردن پهنای باند، مزاحم برنامه ها و سرورها شده و موجب تأخیر می شوند. با وجود دشواری تشخیص تروجان در میان بدافزارها، اما اسکن همیشگی پوشه ها و شاخه های اصلی بسیار توصیه می گردد. با این وجود، ویروس ها به ندرت موجب تأخیر شده و بیشتر سعی در ارسال محتویات هارد درایو ها به سرورهای مخرب و یا بکارگیری یک سیستم به عنوان بات نت، در جهت حملات DDOS در آینده را دارند.


راهکارهایی برای کاهش Latency و پینگ (Ping)

اگر افزایش پهنای باند و استفاده از آنتی ویروس، راهکار مناسبی برای تأخیر نیست، پس برای به حداقل رساندن تأثیر تأخیر در خانه و محیط کار چه باید کرد؟

سیستم های با هارد درایوهای پر و یا با چندین برنامه در حال اجرا، دائماً در حال رقابت و مبارزه با یکدیگر برای پردازش دیتا و اشغال منابع هستند. همچنین پهنای باند کابل های Cat5 حداکثر ۱۰۰Mbps بوده، در حالیکه کابل های Cat5e، ده برابر سریع تر است. با توجه به شلوغی امواج الکترومغناطیس و تداخل سیگنال ها با هم، استفاده از ارتباطات کابلی بسیار بهینه می باشد. به عنوان مثال استفاده از کنسول های بازی کابلی به جای وایرلس دارای سرعت بهتری هستند.

یک روش برای کاهش تاخیر، شامل تجزیه و تحلیل الگوریتم های مسیریابی داده است. پروتکل های مسیریابی متفاوتی برای انتقال بسته های دیتا وجود دارد که با پارامترهای مسیریابی مختلفی از جمله Cost، Metric و … فعالیت می کنند که در این حالت، بسته های داده به مسیرهای با کمترین تاخیر ارسال می شود. به عنوان مثال، ارائه دهندگان سرویس های ویدئوی آنلاین از تکنیک های پیشرفته ای برای ارسال جریان داده و فریم به فریم تصاویر استفاده می کنند.

میزان تاخیر تکنولوژی 5G

تکنولوژی ۵G در شبکه های تلفن همراه، با تأخیر ۱ هزارم ثانیه ای در بین صدها هزار ارتباط بین کاربران در یک منطقه گسترده، انقلابی در این صنعت بوجود آورده است. سرعت آپلود در این تکنولوژی می تواند ۱۰۰ برابر سریع تر از تکنولوژی ۴G باشد. البته توسعه تکنولوژی ۵G در تمامی شهرهای آمریکا کمی زمان بر است. در آینده، تکنولوژی ۵G خدمت بسیار بزرگی به ارتباطاتی که همیشه آنلاین هستند (always-on) در بیرون از محیط کار و خانه خواهد کرد.

همچنین یک طراحی وب سایت بهینه، می تواند در کاهش تأخیر موثر باشد. هرگونه درخواست برای آبجکت ها و فایل ها به سمت سرورهای هاستینگ یک وب سایت، موجب افزایش تأخیر می شود. پس طراحی یک صفحه سایت کارا و موثر با کمترین المان و آبجکت، بسیار مفید می باشد. این یک خبر خوب برای کاربران موبایل به جهت مصرف ترافیک اینترنت روی گوشی است. سرعت بارگذاری یک صفحه روی گوشی های موبایل، با معیار کندی و سرعت بارگذاری صفحات، توسط موتورهای جستجو، ارزیابی و در نهایت رتبه بندی می شود.

مشاوره رایگان