شرکــت عـــرفان نت

تفاوت دارک وب (dark web) و دیپ وب (deep web) چیست؟

دارک وب و دیپ وب چیست

تفاوت دارک وب و دیپ وب در چیست؟ هر کدام از آنها به چه معنا و مفهومی هستند؟ دارک وب را میتوان به سیاه چاله تشبیه کرد به همان اندازه مرموز ، مخوف و خطرناک. اینترنت خیلی بزرگتر از آن چیزی است که تا کنون درباره آن متوجه شده اید. شما در مورد فیس بوک ، گوگل و آمازون میدانید ؛ اما چه چیزی فراتر از وب سایت های کاربر پسند و قابل احترام وجود دارند ؟ پاسخ صحیح ؛ دارک وب و دیپ وب است.

دارک وب (dark web) چیست؟

دارک وب یا وب تاریک شامل وب سایت هایی است که از طریق IP نمی توان آنها را شناسایی یا ردیابی کرد. در واقع وب سایت های موجود در دارک وب دارای دامنه هایی با IP Server نا مشخص است. یکی از علت های مخفی بودن در این شبکه این است که از شبکه Tor استفاده می کند که تمام اطلاعات رمزنگاری شده و با الگوریتم های قدرتمند محافظت می شوند که باعث حفظ امنیت کاربر میشود.پسوند دامنه ها .onion است و نام دامنه ها معمولا بصورت رندوم است.

تقریبا تمامی وب سایت هایی که با نام دارک وب شناخته میشوند هویت خود را با کمک ابزار رمزنگاری Tor مخفی میکنند. احتمالا شما نیز Tor را با قابلیت های مخفی سازی هویت و فعالیت میشناسید. با کمک آن میتوانید موقعیت مکانی واقعی خود را در پشت یک کشور غیر واقعی پنهان کنید. این کاربرد دقیقاً مشابه استفاده از سرویس VPN است. هنگامی که یک وب سایت از طریق Tor اجرا میشود نیز اثر مشابهی دارد.

دیپ وب  (deep web) چیست؟

دارک وب زیرمجموعه دیپ وب می باشد. صفحات دارک وب در هیچ موتور جستجوگری یافت نمی شوند و اغلب وب سایت ها بصورت مخفی و غیرقابل رهگیری فعال هستند. در نتیجه بسیاری از هکرها و خلاف کارها جهت حفظ امنیت خود و داشتن یک فضای امن و غیرقابل کنترل، از آن استفاده می کنند. دیپ وب قسمتی از اینترنت است که لزوما برای فعالیت های مخرب استفاده نمی شود اما موتور جستجو به آن دسترسی ندارد.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

اغلب افراد در مواجه با دو کلمه دارک وب و دیپ وب سردرگم شده و هر دو را به یک معنی می پندارند. حال تفاوت این دو واژه چیست؟ در حالی که Deep Web مجموعه ای از تمامی سایتهایی است که توسط موتورهای جستجو قابل دستیابی نیستند. Dark Web تنها بخش کوچکی از دیپ وب را به خود اختصاص می دهد و لزوما تمامی محتوای موجود در دیپ وب مخرب و نامناسب نیستند. دیپ وب بخشی از اینترنت است که توسط موتورهای جستجوی Bing و Google قابل دستیابی نیست به این علت که موتورهای جستجو قادر به فهرست بندی آنها نیستند بنابراین در جستجوها رویت نمی شوند.

به عبارت دیگر هر چیزی که توسط موتورهای جستجو یافت نمی شود شامل تمامی پایگاه داده های کاربران ، صفحات وب میل ، فرمهای ثبت نام وب ، سیستم مدیریت محتوایی که برای تایپ یک پست در سایت ها استفاده میشود و همین طور بیت های رمز محافظت شده حساب کاربری مورد استفاده در بانکداری آنلاین ، نمونه هایی از دیپ وب هستند. برای درک اندازه واقعی دیپ وب به تعداد صفحاتی که در یک حساب کاربری جیمیل ایجاد میشود ، توجه کنید.

آیا استفاده از دارک وب قانونی است؟

خیر، استفاده از دارک وب غیرقانونی است. زیرا وب سایت هایی که در آن فعالیت می کنند غیرقانونی هستند مثل خرید و فروش موادمخدر و اسلحه و هکرها و …

مهم نیست خریدی انجام میدهید یا صرفا جهت کنجکاوی وارد این سایت ها می شوید. در هر حال ورود به دارک وب غیرقانونی است.

جهت حفظ امنیت، فایل هایی که از وب سایت های ناشناخته و غیرمطمئن هستند را دانلود نکنید، مگر اینکه به وب سایت ارائه دهنده آن اطمینان داشته باشید.

بطور خلاصه برای استفاده از شبکه Tor از ابزارهای معتبر استفاده کنید. شبکه تور یک شبکه رمزنگاری شده است. که برای کاربر فضای امنی را از طریق پروتکل ها و ساختار خود، تشکیل می دهد. وب سایت هایی که در این فضا هستند از طریق موتور جستجوگر ساده قابل دسترس نیستند و دارای موتورهای جستجو خاص هستند که به آنها دیپ وب می گویند. یکسری وب سایت هایی هم هستند که از طریق موتور جستجو موجود در Tor هم قابل دسترس نیستند و اغلب جهت کارهای غیرقانونی هستند به آنها دارک وب می گویند و برای ورود به  آنها باید آدرس سایت ها را بدانید.

مشاوره رایگان