شرکــت عـــرفان نت

دسته بندی دوربین های هایک ویژن چگونه است؟

دسته بندی دوربین های هایک ویژن

 هایک ویژن دارای تنوع محصول بالایی است به نحوی که مشتریان به راحتی می توانند متناسب با نیاز خود سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنند. دسته بندی دوربین های مداربسته هایک ویژن را می توان از جهات متفاوتی بیان کرد. مهم ترین دسته بندی های محصولات آن شامل موارد زیر می شود:

1- نوع بدنه
2- نوع تکنولوژی
3- کیفیت تصویر یا رزولوشن
4- نوع لنز

1-دسته بندی دوربین های هایک ویژن از نظر نوع بدنه

دوربین های هایک ویژن دارای کیس یا بدنه متفاوتی هستند. به طور کلی دوربین هایک ویژن یا هر دوربین مداربسته ای از نظر نوع بدنه دسته های زیر قرار می گیرند:

دوربین مداربسته دام هایک ویژن
دوربین مداربسته دام هایک ویژن
دوربین مداربسته دام :

به خاطر شکل گرد این دوربین ها به آنها دام می گویند دام یا Dome به معنای گنبد است. دوربین های دام اغلب برای کاربری های داخلی و مسقف مناسب هستند. بدنه آنها اغلب از پلاستیک بوده اما در برخی مدل ها نیز از جنس فلز است.

دوربین مداربسته بولت هایک ویژن
دوربین مداربسته بولت
دوربین مدار بسته بولت :

این دسته از دوربین ها به خاطر شکل گلوله مانندشان بولت (Bullet) نامیده می شوند. Bullet به معنی گلوله است. دوربین بولت هایک ویژن اغلب مناسب برای فضاهای خارجی و نصب بر روی دیوار است. جنس بدنه آنها نیز اغلب از جنس فلز است.

دوربین مداربسته باکس هایک ویژن
دوربین مداربسته باکس
دوربین مدار بسته باکس :

این دسته جز دسته بندی بدنه دوربین های هایک ویژن است که مناسب برای مصارف صنعتی است. دوربین های باکس، دوربین های حرفه ای هستند که مناسب برای محیط هایی مانند کارخانجات، بانک ها، سوله ها و … هستند. دوربین های باکس اغلب فاقد لنز بوده و در صورت نیاز باید لنز آنها به صورت جداگانه خریداری گردد.

دوربین مداربسته اسپید دام هایک ویژن
دوربین مداربسته اسپید دام
دوربین اسپیددام هایک ویژن:

دسته ای از دوربین مداربسته هایک ویژن که شکل ظاهری خاصی دارند و با نام‌هایی چون دوربین گردان، چرخان، Speeddome، Fastdome، PTZ و … در بازار شناخته می‌شوند. این دوربین‌ها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که آنها را از سایر دوربین‌ها متمایز می‌کند. ویژگی‌هایی از قبیل قدرت بزرگنمایی بالا، امکان برنامه‌ریزی دوربین برای ضبط و سایر فعالیت‌ها، امکان چرخش به جهات مختلف و … است.

لازم به ذکر است که دوربین‌های اسپیددام هایک ویژن و همچنین سایر دوربین های اسپیددام برای حداکثر کارایی خود نیاز به حضور اپراتور دارند.

دوربین مداربسته کیوب هایک ویژن
دوربین مداربسته کیوب
دوربین کیوب :

دسته دیگری از دوربین های هایک ویژن دوربین های کیوب هستند که ظاهر مستطیلی شکل دارند. بدنه این دوربین ها از مقاومت کمی برخوردار است و به همین دلیل از آنها اغلب در محیط های داخلی مانند ادارات و یا منازل استفاده می گردد.

دوربین مداربسته پینهول مینیاتوری هایک ویژن
دوربین مداربسته مینیاتوری
دوربین پینهول مینیاتوری:

دوربین پینهول هایک ویژن که با نام دوربین مینیاتوری یا مخفی نیز نامیده می شوند. کاربرد این دوربین های اغلب در زمانی است که مشتری مایل به دیده شدن دوربین نیست.

دوربین فیش آی هایک ویژن
دوربین مداربسته چشم ماهی
دوربین فیش آی هایک ویژن:

دوربین FISHEYE هایک ویژن که به نام چشم ماهی نیز معروف است دوربینی با قابلیت ویژه است که می تواند تصاویری 180 درجه ارائه کند. کاربرد این دوربین ها اغلب در مکان هایی با سقف بلند است.

2- دسته بندی دوربین های هایک ویژن از نظر نوع تکنولوژی

محصولات تحت شبکه هایک ویژن

سیستم انتقال تصویر در دوربین های دیجیتال هایک ویژن در بستر شبکه است. یکی از ویژگی های کاربردی و مفید دوربین تحت شبکه هایک ویژن نصب آسان و سهولت استفاده از آن است تکنولوژی های به کار رفته در این سیستم باعث شده تا کمترین هزینه در کابل کشی و سیم کشی ها به سیستم مداربسته تحمیل گردد. لازم به ذکر است که این صرفه جویی در هزینه ها در پروژه های بزرگ با تعداد دوربین بالا نمود پیدا می کند و برای پروژه های کوچک چندان مناسب نیست و شاید نتیجه معکوس داشته باشد. دوربین های تحت شبکه همچنین مجهز به قابلیت های تصویری پیشرفته ای هستند که از جمله می توان به قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) هایک ویژن، تشخیص پلاک (ANPR) و …اشاره نمود.

محصولات آنالوگ HD هایک ویژن

که با نام توربو HD نیز نامیده می شوند جزو محصولات بسیار محبوب و پرفروش هایک ویژن هستند. این دوربین ها دارای تکنولوزی HDTVI هایک ویژن هستند. مکانیسم انتقال تصویر در دوربین آنالوگ HD همانند دوربین های آنالوگ قدیمی در بستر آنالوگ و با استفاده از کابل کواکسیال است. اما آنچه که این تکنولوژی را از محصولات آنالوگ قدیمی متمایز می کند، فشرده سازی تصاویر پیش از ارسال و تغییر فرکانس خروجی است که باعث می شود تصاویر با کیفیت بسیار بالا ارائه شوند. این خروجی تفاوت فاحشی با خروجی تصویر دوربین های آنالوگ قدیمی داشته به نحوی که می توانند در سطوح بالاتری با دوربین های تحت شبکه رقابت کنند.

3- دسته بندی دوربین های هایک ویژن از نظر کیفیت تصویر (Megapixel)

دوربین های هایک ویژن دارای کیفیت تصویرهای متفاوتی هستند. میزان کیفیت تصویر دوربین ها با واحد مگاپیکسل مشخص می شود.

هرچه مگاپیکسل دوربین ها بیشتر باشد کیفیت تصاویری که ارائه می دهند نیز بالاتر است. مگاپیکسل نشان دهنده میزان جزئیاتی است که یک دوربین قادر به نمایش آنها است. هرچه مگاپیکسل دوربین هایک ویژن بالاتر باشد توانایی آن در نمایش جزئیات نیز بیشتر است. در حال حاضر نسل جدید دوربین های آنالوگ HD هایک ویژن می توانند تا کیفیت تصویر 8 مگاپیکسل، و دوربین های تحت شبکه تا 12 مگاپیکسل را پشتیبانی کنند.

تصاویر دوربین های آنالوگ هایک ویژن با کیفیت های متفاوت

4- دسته بندی دوربین های هایک ویژن از نظر نوع لنز

یکی از اجزای بسیار مهم دوربین هایک ویژن لنز آن است. لنزهای بکارر فته در دوربین هایک ویژن در سه نوع زیر دسته بندی می شوند:

1- لنز ثابت (FIX):

لنز های ثابت دارای فاصله کانونی مشخصی هستند. در لنزهای ثابت امکان زوم و بزرگنمایی وجود ندارد و تنها فوکوس آن تغییر می کند که باعث واضح تر شدن تصویر می گردد.

2- لنز متغیر یا وریفوکال (Varifocal):

لنزهای وریفوکال دارای دو فاصله کانونی هستند. این فواصل اغلب در دامنه فاصله کانونی 2.8-12 میلیمتر، 3-9 میلیمتر، 5-50میلیمتر در دوربین های مداربسته هایک ویژن قرا می گیرند. امکان بزرگنمایی در این نوع لنزها وجود دارد. لازم به ذکر است که لنزهای وریفوکال دارای بزرگنمایی خودکار نیستند و باید به صورت دستی آنها را زوم نمود.

3– لنز وریفوکال موتورایز(Motorize):

لنز وریفوکال موتورایز ساختاری همانند لنزهای وریفوکال دارد با این تفاوت که امکان بزرگنمایی خودکار دارند و از راه دور و به صورت غیر مکانیکی امکان تغییر فاصله کانونی آنها وجود دارد. لنز بکارفته در دوربین های اسپیددام هایک ویژن اغلب از این نوع است.

مشاوره رایگان