شرکــت عـــرفان نت

راهنمای انتخاب دستگاه NVR

راهنمای انتخاب دستگاه NVR

در این مطلب ویژگی ها و معیارهای خرید یک دستگاه NVR را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم انتخاب مناسبی برای خرید دستگاه NVR داشته باشیم.

قبلاز آن ابتدا ببینیم که

دستگاه NVR چیست؟

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه IP را Network Video Recording یا به اختصار NVR می نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است.

این سیستم امکان کنترل دوربین های IP و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند. وظایف عمده NVR ها همانند DVR ها بوده و قابلیت های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تفاوت ها تنها در بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف DVR ها که اتصال تصویر و صدا را بسادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در NVRها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتریست. ان وی آر در واقع مرکز اتصال شبکه بشمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.

1) تطابق پروتکل دستگاه و دوربین ها

اولین نکته در زمان انتخاب دستگاه NVR تطابق دستگاه با پروتکل دوربین هاست. توجه داشته باشید که در سیستم های شبکه وایرلس مانند دستگاه های انالوگ نمی توان هر دوربینی را بدون توجه به مدل و تولید کننده به سیستم اضافه کرد.

در صورتی که می خواهید از مدل های متفاوتی از دوربین در یک محل استفاده کنید باید تمامی دوربین های دارای پروتکل Onvif باشند. این پروتکل یک پروتکل مشترک بین تولید کننده های مختلف است که امکان نصب دوربین های مختلف را در یک سیستم به شما می دهد.

2) تعداد کانال تصویر و صدا:

تعداد کانال های دستگاه NVR از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد . تعداد دوربین هایی که می تواند به دستگاه متصل شود بیانگر تعداد کانال های NVR است که معمولا به صورت ۴ ، ۸ ، ۱۶ ، ۳۲ ، ۶۴ و … کانال موجود می باشد . برخی از دستگاه ها دارای یک یا چند ورودی مستقل صوت نیز هستند اما برخی فاقد ورودی صوت هستند . با توجه به نیاز کاربران می تواند دستگاه ضبط مورد نظر را انتخاب نمود .با توجه به اینکه برخی از دستگاه های NVR هایک ویژن فاقد ورودی صدا است. برای ضبط صدای محیط باید از میکروفون استفاده کرد.

3) پهنای باند:

در دستگاه NVR علاوه بر تعداد کانال ، پهنای باند دستگاه باید مورد توجه قرار بگیرد ، پهنای باند دستگاه NVR شامل مجموع پهنای باند ورودی و مجموع پهنای باند خروجی است . پهنای باند ورودی شامل مجموع پهنای باند دوربین های تحت شبکه ای است که به دستگاه متصل می شود . در صورتی که پهنای باند مجموع دوربین های تحت شبکه از پهنای باند مجموع NVR ، بیشتر باشد تصاویر دچار تاخیر می شود . پهنای باند خروجی دستگاه برای انتقال تصویر دوربین ها بر روی بستر اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد .

پهنای باند یک ظرفیت ارتباطی سیمی یا بی سیم است که می تواند حداکثر مقدار داده ها را از یک نقطه به نقطه ای دیگر در یک شبکه کامپیوتری یا شبکه جهانی (اینترنت) در یک زمان معین -که معمولا یک ثانیه است- انتقال دهد. پهنای باند سرعت انتقال اطلاعات را تشریح می کند. بر خلاف یک تصور غلط رایج، پهنای باند مبنایی برای اندازه گیری سرعت شبکه نیست. بر طبق این تعریف اطلاعات گرفته شده توسط دوربین مداربسته در بستر شبکه توسط این باند منتقل می شود. مبحث مصرف پهنای باند در سیستم های مدار بسته چه در یک شبکه لوکال یا محلی و چه در شبکه جهانی یا اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع زمانی حساس تر می شود که در سیستم شما تعداد زیادی دوربین تحت شبکه وجود داشته باشد.

پیش از انتخاب دستگاه NVR باید به پهنای باند مجموع آن توجه نمایید . هر چه تعداد دوربین های دارای رزولوشن بالاتر بیشتر باشد ، باید از دستگاه با پهنای باند بیشتر استفاده شود . محاسبه دقیق میزان پهنای باند معمولا کار دشواری است ، از این رو توصیه می شود از یک مشاور با تجربه جهت انتخاب دستگاه ضبط مناسب استفاده کنید .

4) تعداد و ظرفیت هارد دیسک:

دستگاه NVR هایک ویژن نیز تعداد مشخصی از هارددیسک ها را پشتیبانی می کند. چنانچه نیاز به ضبط طولانی مدت تصاویر دارید باید از هارددیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

5) قابلیت POE :

برخی از مدل های دستگاه NVR هایک ویژن از نوع POE هستند. در صورتی که NVR از نوع POE باشد می تواند علاوه بر انتقال اطلاعات برق لازم برای دوربین ها را نیز تامین نماید. POE بودن دستگاه NVR یک مزیت مهم محسوب می گردد به ویژه در پروژه های بزرگ که در پایین آوردن هزینه ها نقش مهمی خواهد داشت.

فناوری POE در کابل های شبکه این امکان را فرآهم آورده که در حین انتقال دیتا برر روی کابل شبکه جریان الکتریکی نیز بتواند از این کابل ها عبور کند و دوربین ها و سایر تجهیزات از این طریق تغذیه گردند. بر طبق استاندارد IEEE 802.3at که فناوری POE نشات گرفته از آن است توان هر پورت برابر با 15.4 وات در عمل انتقال برق است که برای دستگاه های مختلف استفاده می شود. خب این مقادیر به صورت نظری است و در عمل این عدد به 12.95 وات می رسد به این دلیل که مقاومت و اتلاف انرژی در طول کابل در نظر گرفته نشده است.

6) بالاترین کیفیت ضبط صدا:

در کاتالوگ دستگاه معمولا بالاترین کیفیت قابل ضبط در دستگاه نوشته می شود. توجه داشته باشید که این کیفیت باید حتما بیش از کیفیت تصویر دوربین های شما باشد. در غیر این صورت دستگاه قادر به ضبط تصویر دوربین ها با کیفیت واقعی دوربین نخواهد بود.

7) رزولوشن و تعداد فریم ضبط ها:

رزولوشن ضبط دستگاه NVR با رزولوشن قابل پشتیبانی آن متفاوت است. معمولا این دستگاه ها تصاویر را روزولشن 720p یا 1080p ضبط می کنند. در زمان انتخاب دستگاه به تعداد فریم ضبط دستگاه و روزولشن های ضبط آن توجه زیادی کنید.


راهنمای انتخاب دستگاه DVR

مشاوره رایگان