شرکــت عـــرفان نت

راهنمای انتخاب دوربین های مداربسته

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته

جهت راهنمای انتخاب دوربین مداربسته در این مطلب معیارها و ویژگی های آن گفته می شود که بر اساس آن میتوانید محصول موردنظر خود را انتخاب کنید.

1) سنسور تصویر:

سنسور دوربین مداربسته وظیفه تبدیل نور دریافتی به سیگنال الکتریکی را بر عهده دارد. سنسورهای بکاررفته در دوربین هایک ویژن از نوع سنسور CMOS است.  CMOS کوتاه شده ی عبارت (Complementary metal oxide semiconductor)، همان حسگر و یا چیپ تصاویر در دوربین های مدار بسته و یا تجهیزات تصویر برداری است. طریقه ی عملکرد چیپ تصویر CMOS مشابه دستگاه های تولید برق خورشیدی است و بدین صورت است که یک تراشه وظیفه ی تبدیل نور به ولتاژ را در پیکسل های حسگر انجام می دهد. از مزیت های چیپ تصویر CMOS، می توان به مصرف انرژی کمتر، قیمت مناسب و سرعت عملکرد بالا در ثبت و پردازش تصاویر اشاره کرد. سنسور پردازش تصویر CMOS، پر کاربردترین و رایج ترین تکنولوژی در بازار است و از رقیب های جدی تکنولوژی CCD ها (Charged Couple Device) محسوب می شود.

2) کیفیت  تصویر:

رزولوشن در دوربین در ابعاد پیکسلی عمودی و افقی اندازه گیری شده و به طور معمول به قابلیت های دوربین و دستگاه ضبط کننده ای که تهیه می کنید بستگی دارد. رزولوشن را می توان به عنوان کوچکترین جزئیاتی که می تواند در یک تصویر دیده شود تعریف کرد.کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته با استفاده از واحد مگاپیکسل (MP) نمایش داده می شود. دوربین هایک ویژن در کیفیت تصویرهای مختلفی از 1 مگاپیکسل تا 8 مگاپیکسل ارائه می شود. برای مثال اگر تصاویر خود را با یک دوربین 5 مگاپیکسلی ثبت می کنید و در سیستم خود از یک دستگاه ضبط کننده که می تواند تصاویر را تا حداکثر با رزولوشن 3 مگاپیکسل ضبط کند. تصاویر ضبط شده نهایی با رزولوشن 3 مگاپیکسل خواهند بود. کیفیت تصویر جز عامل های مهم انتخاب یک دوربین مداربسته است.

3) لنز:

لنز دوربین مداربسته (CCTV Lens) به ترکیبی از عدسی ها گفته می شود که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط بر روی چیپ تصویر استفاده می شود. لنز در دوربین هایک ویژن انواع مختلفی دارد به صورت کلی بر اساس نوع لنز دوربین هایک ویژن به سه نوع ثابت (Fix)، متغیر (Varifocal) و متغیر موتوردار (Motorized) تقسیم بندی می شود. لنزهای واید (Wide) برای مکان های کوچک و لنزهای با زاویه بسته نیز برای محیط های وسیع مناسب تر هستند.

4) دید در شب:

برای نتخاب دوربین مداربسته مورد دیگری که باید به آن اشاره شود دید در شب است. این تکنولوژی با استفاده از LEDهای IR امکان مشاهده تصاویر را در تاریکی مطلق برای دوربین ها میسر می سازد. تقریبا تمام دوربین های هایک ویژن دارای قابلیت دید در شب می باشند. اما در برد پرتاب نور IR و نوع کیفیت آن با یکدیگر تفاوت دارند. اصطلاح IR Range به معنی برد نور IR است. در دوربین مداربسته از نور مادون قرمز IR برای امکان تصویربرداری در شب استفاده می شود. این نور توسط ال ای دی های IR نصب شده در دوربین تامین می شود. این نور در مدل های مختلف دوربین مداربسته دارای برد تابش متفاوتی است.

5) استاندارد محافظت IP:

برای استفاده از دوربین های مداربسته هایک ویژن در محیط های بیرونی می بایست این دوربین ها در برابر ورود عوامل بیرونی همچون رطوبت و گرد و غبار مقاوم باشند به همین دلیل کمپانی هایک ویژن دوربین های خود را معمولا با درجه محافظت IP66 یا IP67 ارائه می دهد.

7) زوم، شیب و چرخش الکترونیکی (ePTZ)

دوربین‌های آنالوگ قدیمی هم قابلیت زوم دارند، ولی در این دوربین‌ها شما فقط می‌توانید به صورت زنده بر روی ویدیوها زوم کنید که این کار هم به کندی صورت می‌پذیرد.

با دوربین‌های megapixel IP، شما می‌توانید بر روی تصویر، هم به صورت لایو و هم برای تصاویری که قبلا ضبط شده‌اند زوم کنید، آن‌ها را بچرخانید و یا کج کنید. نرم افزار NVR به شما این امکان را می‌دهد که بر روی هر قسمتی از ویدیوی خود که دوست دارید زوم کنید. بنابراین صرف نظر از زمان ضبط ویدیو، می‌توانید تمامی جزئیات آن را مشاهده کنید.

8) پوشش بیشتر و عریض تر دوربین

پوشش دوربین در انتخاب دوربین مداربسته خیلی مهم است. یکی از دلایل محبوبیت بالای دوربین های megapixel IP، توانایی آن‌ها برای پوشش بیشتر منطقه روبه روی دوربین و ثبت جزئیات بیشتر توسط یک دوربین تنها است. تنها یک دوربین ۲ مگاپیکسلی IP می‌تواند مساحتی ۶ برابر بیشتر از یک دوربین آنالوگ را پوشش دهد. بنابراین برای پوشش منطقه‌ی مورد نظر، می‌توان از یک دوربین  ۲ مگاپیکسلی IP به جای نصب ۶ دوربین آنالوگ استفاده کرد که این کار هزینه‌ی شما را به شدت کاهش خواهد داد.

این امر به خصوص برای دوربین‌های Fisheye IP که با لنزهای دوربین Fisheye خاص عرضه می‌شوند، صادق است. این دوربین‌ها می‌توانند محیط پیرامونی را با دید ۳۶۰ درجه پوشش دهند و دارای مدل‌های ۵ مگاپیکسلی هستند که ثبت جزئیات توسط آن‌ها فوق‌العاده بالا است. یک دوربین fisheye IP می‌تواند به سادگی ۳۰۰۰ فوت مربع (حدود ۲۸۰ متر مربع) را پوشش دهد.

موارد زیادی در انتخاب دوربین مداربسته میتواند موثر باشد اما تا جاییکه مهم بود را در این مقاله برای شما گفتیم. قطعا پروزه های مختلف نیز شرایط متفاوتی دارند و متناسب با هر کدام باید بهترین انتخاب را داشت.

برای مشاوره رایگان میتوانید با شماره های شرکت تماس بگیرید. تیم حرفه ای و متخصص عرفان نت شما را در زمینه نصب و پیاده سازی و انتخاب دوربین مداربسته مناسب میتوانند راهنمایی کنند.

راهنمای خرید دستگاه DVR

راهنمای خرید دستگاه NVR

مشاوره رایگان