شرکــت عـــرفان نت

نکات نگهداری دوربین مداربسته

هیچ مکان و هیچ تاسیساتی به طور کامل در برابر نفوذ دزدان و مجرمان محفوظ نیست، بنابراین یک عنصر حیاتی در حفاظت از اماکن و کسب و کارها، استفاده از سیستم دوربین مداربسته برای نظارت تمامی فعالیت‌های جاری است و نگهداری صحیح دوربین مداربسته بسیار مهم است. این دوربین‌ها می‌توانند امنیت ساختمان‌ها، افراد و کارکنان یک شرکت یا هر نوع کسب و کاری را تا حد زیادی تامین کنند و همچنین خیال شما را تا حد زیادی از بابت منزل شخصیتان آسوده سازند.

دوربین های مدار بسته به یکی از مهم ترین وسایل امنیتی در جهان تبدیل شده اند و شما می توانید استفاده از این دوربین ها را در هر مکانی مشاهده کنید. اگر می خواهید دوربین مدار بسته شما عمر طولانی داشته باشد باید از آن به درستی نگهداری کنید.

بررسی صحیح و دوره ای دوربین مداربسته

همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است، پس بهتر است تا به طور متناوب، عملکرد صحیح سیستم دوربین امنیتی یا مدار بسته خود را بررسی کنید.

در این مطلب برای شما نکاتی مفید و کاربردی در مورد نگهداری دوربین مداربسته ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

هنوز روش‌های ساده‌ای برای شما وجود دارد تا دوربین‌های خود را همیشه آماده به کار نگه دارید. در اینجا 6 نکته برای نگهداری مناسب، بعد از نصب دوربین مدار بسته آورده شده است.

لنز دوربین مداربسته را از گرد و غبار تمیز کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد دوربین مدار بسته به آن توجه زیادی داشته باشید لنز دوربین می باشد. لنزهای تمیز دوربین شما می‌تواند برای نظارت بهتر از محیط کمک کنند. یک دوربین با لنز تمیز، امکان نظارت بر محیط را آسان می‌کند و می‌تواند تمامی اتفاقات را به خوبی ضبط کند. بنابراین، عادت کنید که هر چند وقت یکبار لنزهای دوربین‌های امنیتی خود را تمیز کنید. این نکات را در مورد لنز دوربین های مدار بسته رعایت کنید :

  • لنز دوربین مدار بسته خود را بررسی کنید و آن را تنظیم کنید.
  • گرد و غبار های روی لنز دوربین مدار بسته را پاک کنید.
  • بهتر است لنز های دوربین مدار بسته را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • سنسور هایی را که بر روی دوربین مدار بسته قرار دارند را بررسی کنید.
  • زوم دوربین را بررسی کنید.
  • هر گونه شاخه یا برگی که ممکن است جلوی دید لنز دوربین را بگیرد، از لنز دوربین دور کنید.

برای تمیز نگه داشتن لنزهای دوربین، می‌توانید با استفاده از هوای فشرده، گرد و غبار و خاک را از روی لنز دور کنید. سپس به آرامی از یک پارچه میکروفایبر برای پاک کردن لنزها استفاده کنید تا از خراشیدن لنز جلوگیری شود. اگر کثیفی خاک از حد انتظار بیشتر است، می‌توانید از میکروفایبر و کمی محلول تمیز کردن لنز استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از تمیز کردن لنز، دوربین خاموش است تا آسیب نبیند.

منبع تغدیه و کابل های دوربین مداربسته را بررسی کنید

یکی از موارد بسیار مهم در کیفیت نهایی تصویر دوربین مداربسته، به طور حتم  کیفیت کابل دوربین مداربسته می باشد. انتخاب صحیح کابل دوربین مداربسته بسیاری از مشکلات در آینده را حل خواهد نمود.

کابل دوربین مداربسته بسیار روی کیفیت نهایی تصویر دوربین مداربسته تاثیر گذار است. پس انتخاب کابل با این درجه از اهمیت فرآیند بسیار پیچیده ای هستش و نیاز به علم و تجربه فراوانی در زمینه کابل دوربین مداربسته خواهد داشت.

باید کابل‌ها (اگر اتصالات دوربین شما سیمی است) و منبع تغذیه آن را به دقت بررسی کنید. باید کابل‌های دوربین را به طور مکرر چک کنید، زیرا این کابل‌ها به مرور زمان فرسوده شده و امکان پارگی و قطعی اتصال آنها وجود دارد.

همچنین باید هر چند وقت یک بار، به بررسی کیفیت تصویر دوربین و قدرت منبع تغذیه‌ی آن بپردازید. کارکرد ناصحیح منبع تغذیه می‌تواند منجر به پایین آمدن کیفیت تصاویر دوربین شود.

منبع تغذیه ممکن است به علت تفاوت دما و یا طوفان دچار مشکل شود و در میزان ولتاژ خروجی آن تغییر ایجاد شود. برای اطمینان بیشتر از یک ولت متر استفاده کنید و میزان ولتاژی که به دوربین می رسد را اندازه گیری کنید.
در صورت استفاده از UPS از شارژ بودن آن مطمئن باشید و بررسی کنید که هیچ پیغام خطایی نداشته باشد.

اگر می خواهید دوربین مدار بسته شما عمر طولانی تری داشته باشد بهتر است این نکات را رعایت کنید :

  • بررسی کنید که کابل دوربین مدار بسته به درستی نصب شده است؟
  • کابل های دوربین مدار بسته را از وسایل الکترونیکی دور نگه دارید.
  • بررسی کنید که کابل های دوربین مدار بسته دور از آب و هوای مرطوب باشند.
  • میزان ولتاژ ورودی دوربین مداربسته را بررسی کنید.
  • از سلامت منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید.
تمیز کردن لنز دوربین از نکات نگهداری دوربین مداربسته

محیط و مکان مناسب را برای نصب دوربین مدار بسته انتخاب کنید

یکی از مهم ترین نکات در مورد نگهداری از دوربین های مداربسته مکان نصب دوربین مدار بسته می باشد. اگر می خواهید دوربین شما عمر طولانی داشته باشد باید دوربین را در بهترین مکان نصب کنید. اگر می خواهید دوربین خود را در محیط بیرون از خانه قرار دهید بهتر است دوربین های مداربسته ای تهیه کنید که ضد آب هستند. به طور کلی بهتر است محل قرار گرفتن دوربین ، به گونه ای انتخاب شود که در معرض آب نباشد.

در خطرات رعد و برق لازم است دوربین مداربسته در محلی امن نصب شود که در معرض برخورد مستقیم رعد و برق قرار نگیرد , برای نگهداری از دوربین مداربسته از نصب فلزات اجتناب نمایید چرا که در صورت اصابت رعد و برق دوربین مداربسته از کار می افتد و عملا غیر قابل استفاده می گردد .

دوربین مداربسته و تجهیزات آن را به صورت محکم و مقاوم سرجای خود نصب کنید , در صورت وقوع طوفان اگر دوربین سرجای خود محکم نباشد خساراتی به بار خواهد آورد . نگهداری از دوربین مداربسته در مقابل طوفان تنها در گرو نصب اصولی و مقاوم است .

تمیز کردن محیط اطراف بسیار می تواند تاثیر گذار باشد. در صورت وجود شاخه ها و درختان و بوته ها در مقابل لنز دوربین حتما آن ها را کنار بزنید تا دوربین مداربسته شما بتواند به خوبی کار کند.

محیط و مکان مناسب جهت نصب عاملی مهم در نگهداری دوربین مداربسته

مانیتور و تجهیزات را بصورت دوره ای بررسی کنید

نگهداری از دوربین های هوشمند کار بسیار آسانی می باشد، شما باید در فواصل زمانی مشخص دوربین های خود را بررسی کنید. مورد دیگری که در نگهداری دوربین هوشمند باید به آن توجه کرد تجهیزات و مانیتور دوربین مدار بسته می باشد. بهتر است موارد زیر را به درستی رعایت کنید :

  • روشنایی دوربین مدار بسته خود را در فواصل زمانی مشخص کنترل کنید.
  • مانیتور دوربین مدار بسته خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تصاویر واضحی در اختیار شما قرار می دهد.
  • بهتر است در زمان های مشخص میکروفون دوربین را تمیز کنید تا صدا به درستی منتقل شود.
  • زمان و تاریخ دوربین مدار بسته خود را کنترل کنید.
  • دستگاه ضبط را بررسی کنید و اگر روی آن گرد و غباری گرفته ، پاک کنید.
بررسی تجهیزات دوربین مداربسته جهت نگهداری دوربین مداربسته

جهت جلوگیری از زنگ زدگی و خرابی بدنه دوربین مداربسته را چک کنید

یکی از مواردی که حتما باید آن را بررسی کنید بدنه دوربین مدار بسته می باشد. شما باید در زمان های مشخص بدنه دوربین را بررسی کنید. ممکن است بدنه دوربین مدار بسته دچار زنگ زدگی شده باشد. اگر زود متوجه این موضوع شوید می توانید از خراب شدن سایر وسایل ایمنی که در کنار دوربین هستند جلوگیری کنید.

اگر دوربین در معرض رطوبت قرار داشته باشد، نشانه‌های ورود رطوبت به داخل دوربین را بررسی کنید. همچنین ممکن است بخواهید همه اتصالات را برای علائم خوردگی بررسی کنید. برای اطمینان از این که دوربین به خوبی به کار خود ادامه دهد، قسمت زنگ زده را حذف کرده و هر چه سریع‌تر آنها را جایگزین کنید.

دوربین مدار بسته شما باید ضد آب باشد. در صورت یافتن هر یک از این علائم، ممکن است ناچار شوید تا دوربین را تعویض کنید. هنگام نصب دوربین جدید، اطمینان حاصل کنید که آن محکم بسته شده است تا در معرض هرگونه آسیبی قرار نگیرد.

اگر دوربین در معرض باران و رطوبت است بسیار مراقب باشید تا آب وارد دوربین مداربسته نشده باشد. اگرچه برخی دوربین های مداربسته ضد آب هستند و امکان ورود رطوبت و آب به آن ها وجود ندارد اما بهتر است برای اطمینان بیش تر دوربین در محلی نصب شود که آب به داخل کاور آن نفوذ نکند .

به طور مرتب و منظم در زمان های مشخص دوربین مداربسته را بررسی کنید

بهتر است دوربین های مدار بسته خود را هفته ای یک بار بررسی کنید و از سلامت آن ها مطمئن شوید. اگر می خواهید دوربین شما عمر مفید بیشتری داشته باشد بهتر است به درستی از آن نگهداری کنید.

زمان و تاریخ سیستم خود را به طور مرتب بررسی کرده و از صحت آن تا حد امکان اطمینان کنید. همچنین ممکن است بخواهید که خاموشی‌های برق، راه اندازی مجدد سیستم یا به روزرسانی‌های موجود را بررسی کنید که می‌توانند تاریخ و زمان را تغییر دهند. با انجام این بررسی ساده می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فیلم‌های شما تا حد امکان دقیق و قابل اطمینان هستند.

بهترین کار برای نگهداری و بررسی دوربین مداربسته

علاوه بر بررسی‌هایی که شما شخصا انجام می‌دهید، بهتر است تا حداقل سالی یک بار از یک متخصص بخواهید تا بررسی جامع‌تری را بر سیستم دوربین مدار بسته شما انجام دهد. همچنین توصیه می‌شود که تمامی اقداماتتان در راستای نگهداری دوربین مدار بسته خود را ثبت و ضبط کنید و از دستورالعمل‌های شرکت سازنده دوربین در بازدیدهای دوره ای خود پیروی کنید.

اگر حس می‌کنید که دوربین مدار بسته شما آن طور که باید خوب عمل نمی‌کند، می‌توانید ابتدا خود به عیب‌یابی آن بپردازید. در صورت موثر واقع نشدن عیب‌یابی، بهتر است تا با یک متخصص مورد اطمینان تماس حاصل کنید تا نکات و دستورالعمل های نگهداری دوربین مدار بسته را برای شما بیان کند.

مشاوره رایگان