شرکــت عـــرفان نت

بررسی کیفیت سرویس اینترنت ADSL

بررسی کیفیت اینترنت ADSL

عوامل زیادی در کیفیت سرویس اینترنت ADSL موثر است اما اینکه این عوامل چی هستند و چه تاثیری دارند و چطور آنها را میشود شناسایی کرد؟ در ادامه میتونید نحوه بررسی کیفیت اینترنت ADSL را بخونید و یاد بگیرید. پس با ما در همراه باشید.

SNR و Line Attenuation

در ابتدا با یک توضیح مختصری در مورد ، SNR و Line Attenuation شروع میکنیم:

SNR Margin Upstream: میزان نسبت سیگنال به نویز از سمت مودم تا شرکت ارائه دهنده ADSL است.

SNR Margin Downstream: میزان نسبت سیگنال به نویز از سمت شرکت ارائه دهنده ADSL تا مودم است.

Line Attenuation Upstream: میزان نویز خط از سمت مودم تا شرکت ارائه دهنده ADSL است.

Line Attenuation Downstream: میزان نویز خط از سمت شرکت ارائه دهنده ADSL تا مودم است.

مقادیر سرعت به دو قسمت Downstream و Upstream تقسیم شده است.

Downstream: میزان سرعت اتصال مودم در دریافت دیتا است.

Upstream: میزان سرعت اتصال مودم در ارسال دیتا است.

مشاهده مقادیر و SNR

وارد کنسول مدیریتی روتر یا مودم ADSL خودتان بشوید (در آدرس بار 192.168.1.1 با user و password مودم که اغلب admin و admin است) به دنبال صفحه ای به نام Status یا Statistics بگردید.

در این صفحه خود مودم ADSL به شما وضعیت کلی سلامت دستگاه و Noise و همچنین بسیاری دیگر از فاکتورها را نمایش می دهد. اما مهمترین چیزی که در این قسمت برای مهم است دو فاکتور Link Attenuation و SNR یا Noise Margin است که بایستی به درستی بررسی شوند. پارامتر Link Attenuation شاخص میزان تضعیف یا گیرایی سیگنال در خط تلفن شما است ، شاخص SNR مخفف کلمه های Signal To Noise Ratio است که به معنی میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا Noise را نشان می دهد. در این میان از همه مهمتر شاخص SNR است که هم برای آپلود و هم برای دانلود بصورت Upstream و Downstream به شما نمایش داده می شود.

در واقع اگر می خواهیم بدانیم کیفیت خط اینترنت ADSL به چه صورت است و Noise دارد یا خیر این شاخص را بایستی مشاهده کنیم. هر چقدر SNR شما عدد بالاتری باشد نمایانگر سرعت و کیفیت بهتر خط شما است.اگر SNR شما عدد 12 باشد ، خط تلفن شما Noise زیادی دارد و اصلا کیفیت مناسبی ندارد ، اگر این عدد 20 باشد یعنی کیفیت در حد مناسب و قابل تحمل است اما اگر SNR ما عددی بالا مثل 30 تا 36 را نشان بدهد یعنی خط تلفن ADSL شما ITPRO است.

SNR Margin چیست؟

نسبت قدرت سیگنال خط شما به نویز روی خط شما می باشد با این حساب هرچه مقدار SNR Margin بیشتر باشه کیفیت خط شما هم بالاترخواهد بود
نکته :هرچه پهنای باند شما بالاتر باشد این نسبت کاهش پیدا می کند.

مقایسه مقادیر SNR Margin

6dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد
7dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد
11dB-20dB خوب است
20dB-28dB عالی است
29dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است

شاخص بعدی همانطور که گفتیم Line Attenuation یا تضعیف سیگنال در خط است که طبیعتا هر چقدر این عدد پایینتر باشد بهتر است ، برای مثال اگر خط تلفن شما دارای Line Attenuation ای برابر یا پایینتر از 20 باشد قطعا خط تلفن شما ITPRO است ، اگر بین 20 تا 50 باشد خط تلفن شما عادی و بهتر بگوییم قابل تحمل است و اگر این عدد بالاتر از 50 باشد شما قطعا مشکل جدی در خط تلفن دارید و Noise زیادی بر روی خط شما وجود دارد.

Line Attenuation چیست؟

 در واقع میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما و ارسال شده از طرف مرکز مخابراتی را نشان می دهد.که در اصطلاح به آن نویز می گویند. هرچه مقدار Line Attenuation کمتر باشد نویز خط شما کمتر است و به این معنی است که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر است. هرچه فاصله شما تا مرکز مخابراتی یا در واقع همان جایی که خط شما رانژه شده و دیتا برای شما ارسال می شود کمتر باشد نویز خط شما هم کمتر است. البته میزان نویز به عوامل دیگر هم بستگی دارد.مانند کیفیت سیم کشی تلفن منزل یا وجود تلفن بر روی خط در منزل و غیره.

مقایسه مقادیر Attenuation

20dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
20dB-30dB عالی است
30dB-40dB خیلی خوب است
40dB-50dB خوب است
50dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند
60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند.

اما درصورت وجود نویز راه حل هایی جهت رفع یا کاهش نویز وجود دارد که بصورت زیر است:

راه اول

ممکن است Splitter یا همان دستگاه دو شاخه ای که یکی از شاخه های آن به تلفن و یکی دیگر به مودم ADSL شما متصل می شود به مشکل خورده باشد ، یک Splitter دیگر تهیه کنید و سپس تست کنید ببینید موارد بالا درست شده است یا خیر ، یکی از وظیفه های مهم این دستگاه تفیکیک کردن همین Noise و تداخل سیگنال است. در واقع این Splitter است که صدا را از داده های اینترنت جدا می کند تصویر زیر یک Splitter است.

راه دوم

تلفن منزل را بردارید و گوش کنید ، اگر صدای خرخر شنیدید بنابراین ممکن است مشکل از خط تلفن داخلی منزل باشد ، سیم های تلفن را دنبال کنید و ببینید از چه جاهایی عبور کرده اند ، مطمئن شوید که این سیم ها دارای اتصالی با همدیگر نیستند و کاملا روکش مناسب دارند ، احتمال این وجود دارد که در محل اتصال دو سیم از بیرون به داخل که معمولا با نوار چسب انجام می شود این اتفاق رخ داده باشد.
مطمئن شوید که سیم تلفن شما از کنار کابل برق ، به ویژه کابل های فشار قوی یا سه فاز عبور نکرده باشد ، ممکن است در ساختمان شما سیم تلفن را در کنار سیم برق از درون یک داکت عبور داده باشند. حدالقمدور از سیم تلفن های مفتولی مسی ( نه آلومینیومی ) با روکش فلزی Noise گیر استفاده کنید.

راه سوم

محل عبور سیم تلفن در ساختمان را بررسی کنید که از کنار مواردی مثل آسانسور ، مایکروویو ، هیتر برقی و هرگونه دستگاهی که مستعد ایجاد Noise است عبور نکرده باشد ، عبور کردن سیم تلفن بصورت روکار در ساختمان و پوسیدگی سیم هم می تواند از عوامل ایجاد Noise باشد حتی ممکن است به دلیل پوسیدگی آب باران درون آنها برود. دقت کنید که طولانی شدن طول سیم تلفن نیز ممکن است از دلایل بروز Noise بر روی خطوط و کاهش کیفیت اینترنت ADSL شما باشد.

راه چهارم

خطوط تلفن خود را بررسی کنید ، دستگاه هایی مثل Fax یا Caller ID یا حتی دستگاه های تلفن بیسیم و سه راهی های برق و تلفن نیز می توانند باعث ایجاد Noise بر روی خط تلفن شما بشوند ، وجود دستگاه های کارت خوان ، صفر بند و … هم می تواند به تنهایی باعث ایجاد Noise و کاهش کیفیت اینترنت در خطوط ADSL شوند. دقت کنید نزدیک بودن گوشی موبایل به مودم ADSL نیز می تواند باعث ایجاد Noise در خطوط شما شود.

راه پنجم

اگر در کنار مودم ADSL خودتان به جای استفاده از سه راهی های کوچک از سه راهی های برق دارای کابل بلند استفاده کرده اید و این کابل ها را درون هم گرد کرده اید ، حتی ممکن است کابل شبکه باشد که در کنار هم گرد شده باشند ، با توجه به اینکه درون این کابل ها برق وجود دارد ممکن است باعث ایجاد میدان مغناطیسی و در نهایت ایجاد Noise در خطوط و کاهش کیفیت اینترنت ADSL شما شوند. ترجیحا اگر می توانید از سه راهی های کوچک استفاده کنید ، از کابل های با اندازه مناسب استفاده کنید و در صورت اجبار از فویل آلومینیومی برای ایزوله کردن این کابل ها استفاده کنید.

راه ششم

Firmware یا نرم افزار مودم ADSL خودتان را به جدیدترین نسخه بروز رسانی کنید ، توجه کنید که بسترهای مخابراتی و سرویس های ADSL جدید ممکن است با مودم ADSL قدیمی شما سازگاری نداشته باشند ، ترجیحا از همان روتر یا مودم ADSL ای استفاده کنید که ISP شما آن را توصیه کرده است.

اگر تمامی موارد بالا را انجام دادید اما همچنان مشکل نویز برطرف نشد

1- ممکن است این مشکل موقتی بوده و به دلیل تعمیرات خطوط مخابرات یا ISP باشد چند ساعت یا چند رو تحمل کنید.

2- ممکن است در شبکه یا سیستم شما ویروسی وجود داشته باشد که بدون اطلاع شما ترافیک اینترنت را هدر می دهد.

3- ممکن است یکی از کاربران شبکه شما از نرم افزارهای دانلود پر سرعت استفاده کند و سرعت شما کاهش پیدا کند.

مشاوره رایگان