شرکــت عـــرفان نت

بهترین اینترنت برای استریم و بازی آنلاین چیست؟

پینگ اینترنت مناسب بازی آنلاین

کلمه Stream در لغت به معنای جریان است اما به نظر شما این لغت در فضای کاربری اینترنت چه کاربرد و معنایی دارد؟ استریم در واقع جریان اطلاعات در فضای اینترنت از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. در سال‌های اخیر میزان آنلاین بودن کاربران و نیاز آن‌ها برای دسترسی به جریان‌سازی دائم دیتاها افزایش داشته و کاربرد استریمینگ نیز در بازی آنلاین، تماشای فیلم، سریال و سایر محتواهای تصویری به همین میزان بیشتر شده است. این موضوع همچنین باعث افزایش کاربران بازی‌های آنلاین یا گیمرها نیز شده است که برای داشتن ارتباطی پایدار با پینگ پایین نیازمند اینترنت مناسب هستند. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که بهترین اینترنت برای گیمینگ و استریم بازی آنلاین، چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت بازی آنلاین و استریم

با بررسی کنسول‌های بازی PS4 ، Xbox و… موجود در بازار و افزایش تمایل کاربران به رقابت با سایر گیمرها، برای استفاده از تمامی امکانات این کنسول‌ها مانند استریم بازی، باید به یک اینترنت مناسب دسترسی داشت. در واقع بازی آنلاین امروزه در حال سبقت گرفتن از گیمینگ در حالت آفلاین است و این موضوع باعث اهمیت هر چه بیشتر انتخاب سرویس اینترنت شده است. برای آشنایی و انتخاب بهترین اینترنت، پیشنهاد می‌کنیم که با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با ویژگی‌های اینترنت مناسب برای بازی آنلاین و استریم، بیشتر آشنا شوید.

ویژگی‌های بهترین اینترنت برای بازی آنلاین

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت اتصال به اینترنت برای بازی آنلاین، سرعت دانلود و آپلود اطلاعات و پهنای‌باند شما است. بررسی فناوری‌های اینترنت موجود در ایران نشان ‌می‌دهد که TD-LTE تا سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و این موضوع، آن را به پرسرعت‌ترین سرویس اینترنت در ایران تبدیل کرده است. البته در این بین اپراتورهای تلفن‌همراه نیز با ارائه اینترنت 4G طرفداران زیادی به دست آورده‌اند اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که اینترنت تلفن همراه به دلیل سطح پایداری پایین شبکه و هزینه‌های بالا، تقریبا کاربردی در انجام بازی آنلاین نخواهد داشت. در واقع فناوری TD-LTE پهنای‌باند و سرعت دانلود بسیار مناسبی را در سطح بالایی از پایداری شبکه، در اختیار کاربران قرار می‌دهد و این همان چیزی است که یک گیمر از سرویس خود انتظار دارد.

پینگ (Ping) چیست و چه نقشی در بازی آنلاین دارد؟

گذشته از مواردی که تاکنون در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، شاید مهم‌ترین عامل برای انجام بازی آنلاین، میزان پینگ سرویس اینترنت باشد. در واقع عدد پینگ نشان دهنده فاصله زمانی اتصال دو دستگاه در شبکه است. هر چقدر که میزان پینگ سرویس دریافتی شما پایین‌تر باشد، کیفیت و سرعت استریم در بازی آنلاین، شرایط بهتری خواهد داشت. تاخیر در اطلاع از واکنش کاربران دیگر در جریان بازی، می‌تواند مهم‌ترین معضل شما در هنگام انجام بازی آنلاین باشد. البته باید اطلاع داشته باشید که میزان پینگ اینترنت در تمامی زمان‌ها یکسان نخواهد بود؛ به‌ویژه اگر شما از فناوری ADSL استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که اتصال همزمان چند کاربر و استفاده سطحی آن‌ها از پهنای‌باند یک اشتراک، شما را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. اما همین موضوع در اینترنت TD-LTE به حداقل رسیده است و می‌توان گفت که استفاده همزمان چندین کاربر از سرویس TD-LTE تقریبا مشکلی برای اینترنت مورد نیاز شما برای استریم در بازی آنلاین، ایجاد نمی‌کند.

پینگ صرفا ابزاری برای اندازه گیری «عملکرد» نیست. ویژگی بخصوص پینگ اندازه گیری زمان تاخیر اتصال بین کامپیوتر شما با دستگاه مقصد (Remote Device) است. پینگ مدت زمان ارسال بسته (Packet) از رایانه شما، رسیدن آن به دستگاه مقصد و ارسال مجدد آن به رایانه شما را مشخص می کند.

پینگ چگونه کار می کند؟

در ادامه به صورت خیلی ساده طرز کار پینگ را با هم مرور می کنیم:

  • رایانه ی شما بسته های داده ای کوچکی -که در قوانین شبکه، بسته (Packet) نامیده می شوند- را به رایانه ی مقصد ارسال می کند.
  • رایانه ی مقصد بسته ی ارسالی شما که نیاز به پاسخ دارد را دریافت می کند.
  • رایانه ی مقصد یک بسته به رایانه ی شما ارسال می کند.

و این مراحل برای هر پینگ تکرار می شود. پینگ به شما اجازه می دهد مدت زمان رفت و برگشت بسته ها را بین رایانه ی خود و رایانه ی مقصد، اندازه بگیرید. به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر می بینید ما از Command Prompt ویندوز برای ارسال پینگ به گوگل (www.Google.com) استفاده می کنیم. این دستور ۴ بسته یا ۴ دستور پینگ جداگانه را ارسال می کند. برای ۳ پینگ اول، زمان ۱۰ میلی ثانیه و برای پینگ آخر ۱۲ میلی ثانیه است. به زبان ساده تر این یعنی برای ارسال ۳ بسته ی اول به گوگل و دریافت آن توسط رایانه ی ما، مدت زمان ۱۰ میلی ثانیه صرف شده در حالیکه برای بسته ی آخر، همین مراحل ۱۲ میلی ثانیه به طول انجامیده است.

اما چرا پینگ چهارم بیشتر طول کشید؟ خب دلایل زیادی می تواند داشته باشد. ممکن است سرورهای گوگل اینکار را آهسته تر انجام داده باشند، امکان دارد روتر اینترنتی ای که بین ما و سرورهای گوگل قرار دارد بیشتر از حد معمول مشغول باشد، میزان ورودی اطلاعات توسط وای فای ما ممکن است نوسان داشته باشد و دلایل فراوان دیگر. البته برخی از این نوسانات رایج و طبیعی هستند.

بهترین پینگ و نحوه بررسی آن

لازم به توضیح است که در حالت استاندارد، اگر پینگ شما در سرویس دریافتی‌تان عددی کمتر از ۲۰ میلی ثانیه باشد، شما ایده‌آل‌ترین اینترنت را برای بازی آنلاین خواهید داشت و بدون هیچ مشکلی می‌توانید به بازی بپردازید. اگر چه پینگ کمی بالاتر از این میزان نیز گاهی اوقات مشکل خاصی برای شما به وجود نخواهد آورد، اما به عبارت دیگر به هر میزان از این عدد دور شوید و پینگ بالاتر برود، هنگام بازی آنلاین گروهی، ممکن است با تاخیر نسبت به دیگر کاربران، اتفاقات بازی را مشاهده کنید و این موضوع گاهی شما را با مشکل مواجه می‌کند. برای مثال پینگ ۳۰۰ میلی ثانیه به این معنی است که ۰/۳ ثانیه طول می‌کشد تا سیستم شما به یک درخواست سرور بازی پاسخ دهد و این موضوع باعث ایجاد لگ در بازی می‌شود.

برای اطلاع از میزان پینگ در سرویس خود، می‌توانید به سرویس تست سرعت اوکلا مراجعه کنید و با انجام تست موجود در صفحه اصلی این وب‌سایت، علاوه بر سرعت دانلود و آپلود، از میزان پینگ سرویس خود آگاهی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که رسیدن به پینگ صفر عملا امکان‌پذیر نیست و شما صرفا با انتخاب نوع اینترنت و مدیریت پهنای‌باند خود، می‌توانید در بهبود وضعیت پینگ سرویس‌تان اثر بگذارید. 
باید توجه داشته باشید که نیاز به استریمینگ در بازی آنلاین یا سایر کاربری‌های دیگر از اینترنت، مستلزم انتخاب بهترین نوع فناوری اینترنت و همچنین بهترین سرویس‌دهنده اینترنت توسط شما خواهد بود. در واقع پیشرفت فناوری اینترنت و ظهور TD-LTE سبب شده است که نقاط ضعف سایر فناوری‌هایی که تا پیش از آن وجود داشت، کاهش یابد. از جمله این نقاط ضعف می‌توان به محدودیت سرعت در سرویس‌های ADSL، پایداری پایین شبکه و هزینه‌های بالا در دیتا تلفن همراه و محدودیت‌های ارائه سرویس و هزینه‌های آن در فناوری VDSL اشاره کرد. در واقع با ظهور فناوری TD-LTE ، حرفه‌ای شدن کاربران اینترنت در ایران و نیاز به وجود یک فناوری حرفه‌ای در این زمینه، تا اندازه قابل قبولی تامین شده است.

مشاوره رایگان