شرکــت عـــرفان نت

تقویت آنتن دهی و افزایش قدرت سیگنال مودم

تقویت آنتن دهی و افزایش سیگنال مودم

یک سیگنال ضعیف وای فای، سبک زندگی آنلاین شما را پیچیده می کند، اما راه های متعددی برای تقویت و افزایش سیگنال مودم وای فای جهت بهبود بهره وری و لذت از اینترنت وجود دارد.

بسیاری از مردم، برای مثال، دوست دارند برد وای فای را در ماه های گرم به محیط های بیرونی گسترش دهند تا از آن در محیط بیرون منزل لذت ببرند. برای برخی دیگر از افراد ممکن است سرعت اینترنت داخل منزل کلافه کننده باشد، ممکن است یک اتاق به خصوص در نقطه کور وایرلس باشد. اگر این موارد برای شما آشنا است، ترکیبی از پیشنهادات این مقاله را امتحان کنید تا قدرت سیگنال وای فای را بهبود دهید و برد وای فای را گسترش دهید و ببینید که اتصال شما چقدر می تواند بهتر شود.

مودم چیست و انواع آن کدامند؟

احتمالا شما هم از جمله کسانی هستید که مدام با اینترنت سر و کار دارید و اجزای اصلی آن، همینطور وسایل و ابزار مورد نیاز برای اتصال به آن را به خوبی می شناسید. اما بیاید نگاهی جزئی تر به مودم و انواع آن داشته باشیم:

مودم (Modular-Demodular) یا Modem سیگنال ها را برای ارتباط بین دو کامپیوتر مدوله و یا دمدوله می کند. درواقع مودم در سمت فرستنده داده های دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کرده و ازطریق خطوط مخابراتی به گیرنده می فرستد و سپس در سمت گیرنده مودم دیگری سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و به گیرنده تحویل می دهد.

در شبکه های کامپیوتری دو نوع مودم وجود دارد

مودم های معمولی دارای پورت های RJ-11 هستند ولی برای اتصال به شبکه تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربردهای این نوع مودم ها اتصال به اینترنت Dial-up را می توان نام برد. مودم های معمولی روی کامپیوترها قرار می گرفتند و با استفاده از کابل های دو سر RJ-11 به شبکه تلفن عمومی و یا Public Switch Telephone Network(PSTN) متصل می شدند تا کاربر بتواند به اینترنت متصل شود.

انواع مودم adsl یا Asymmetric Digital Subscriber Line برای برقراری ارتباط با استفاده از تکنولوژی ADSL ارائه شدند. در واقع ADSL تکنولوژی است که دسترسی به اینترنت را با استفاده از خطوط تلفن و با سرعت بالا ممکن می سازد. در این تکنولوژی به راحتی می توان متن، صدا، ویدئو و … رد و بدل نمود.

مودم های ADSL هم ارتباط کابلی و هم بی سیم را فراهم می کنند. مودم های ADSL از پورتهای RJ-45 پشتیبانی کرده و در مدل های مختلف تعداد پورت متفاوتی دارند. در واقع این مودمها با استفاده از یک پورت RJ-11 به شبکه تلفن PSTN متصل می شوند و پس از پیکربندی صحیح از طریق پورت های RJ-45 و یا وایرلس ارتباط اینترنتی را میسر می کنند.

روش های تقویت آنتن دهی و سیگنال مودم

برای مودم جای مناسب پیدا کنید

همه نقاط منزل برای مودم شما مناسب نیستند. به عنوان مثال باید مودم را از وسایل فلزی و همینطور دستگاه های الکترونیکی دور کنید. محل ایده آل برای مودم دور از سیم های وسایل الکترونیکی است.

در قدم اول برای افزایش سیگنال مودم وای فای ، مکان مودم یا روتر را تغییر دهید . این کار به شما کمک می کند اگر مودم یا روتر در نقطه کور قرار داده شده باشد با یک جابه جایی ساده سیگنال مودم تحت تاثیر قرار بگیرد . از آنجایی که برد شبکه های معمولی وای فای نمی تواند تمام قسمت های خانه را پشتیبانی کند و همین طور مقدار مسافت و سد فیزیکی که ممکن است بین دستگاه ها و روتر قرار گرفته باشد می تواند از قدرت سیگنال مودم شما بکاهد . تغییر مکان مودم شما قادر است به طور مستقیم بر میزان برد سیگنال دستگاه تاثیر گذار باشد .

نکته مهم این است که اگر چند کاربر از یک مودم استفاده می کنند فاصله این مودم به هرکدام از این کاربران باید مساوی باشد. اگر می توانید، مودم را به طبقات منزل ببرید این کار سیگنال شما را تقویت می کند.

محل مناسب قرار دادن مودم وای فای
محل مناسب قرار دادن مودم

نرم افزار مودم تان را به روز نگه دارید

اگر اهل دنبال کردن اخبار دنیای فناوری باشید می دانید که حملات سایبری روز به روز در حال افزایش هستند. این حملات سالانه میلیاردها دلار به کاربران اینترنت ضرر می زنند. بسیاری از این حملات در صورت به روز بودن نرم افزار مودم ها ممکن نخواهند بود. یک بد افزار نفوذی در مودم، می تواند پهنای باند شما را اشغال کند و کیفیت اینترنت شما را پایین بیارود. مودم هایی که نرم افزار به روز ندارند عملکرد بسیار بدی مقابل این بد افزارها خواهند داشت.

اگر روتر شما دارای استاندارد 802.11g و یا 802.11b است نمی توانید توقع سرعت زیادی از آن داشته باشید. حتی روترهای 802.11n که دارای سیگنال های سریعتری هستند نیز قابل قیاس با  روتر های سری ac و ax نیستند. شما می توانید با خرید روترهای جدید که دارای استانداردهای بالاتری نسبت به گذشته هستند باعث تقویت سیگنال و افزایش سرعت مودم و روتر خود شوید.

آنتن قوی تری تهیه کنید

بیشتر مودم های وای فای آنتن های کوچک و ضعیفی دارند. مودم های قوی تر همیشه اندازه بزرگتری دارند. اگر اندازه آنتن مودم برای شما مهم نیست باید بدانید آنتن های بزرگ تر و قوی تر به شکل چشم گیری کیفیت اینترنت شما را بهتر می کنند. تمام آنتن های مودم های وای فای از یک پروتکل اتصالی استفاده می کنند بنابرین می توانید بدون نگرانی آنتن مودم خود را تغییر دهید.

آنتن تقویتی مودم جهت افزایش برد و سیگنال
آنتن تقویتی مودم

دست دزدهای وای فای را قطع کنید

امروزه استفاده بدون اجازه از شبکه های خانگی یک دزدی رایج است. استفاده کردن از یک رمز قوی و غیرقابل نفوذ اولین قدم در راه افزایش کیفیت اینترنت شما خواهد بود. اگر مودم شما توسط یک رمز محافظت نشود، همسایه شما ممکن است حتی بدون اینکه خودش بداند به مودم شما متصل شود و از سرویس شما استفاده کند.

توصیه می کنم در مقاطعی که مهمان زیادی به منزل تان رفت و آمد می کند، شبکه ای مخصوص مهمان ها ایجاد کنید که از شبکه اصلی شما جدا باشد و بتوانید میزان استفاده هرکس از اینترنت را کنترل کنید. برای انجام این کار از یک متخصص شبکه کمک بگیرید.

یک تقویت کننده برای مودم تهیه کنید

دستگاه های تقویت کننده با نام های مختلفی در بازار وجود دارند اما همه آنها یک کار را انجام می دهند: تقویت سیگنال. این تقویت کننده ها که نصب و راه اندازی آنها بسیار ساده است تاثیری زیادی روی کیفیت اتصال شما به اینترنت خواهند داشت و تا حدود زیادی موجب تقویت آنتن دهی و افزایش سیگنال مودم وای فای شما خواهند شد.

تقویت کننده سیگنال وایرلس مودم
تقویت کننده سیگنال مودم

کانال وای فای خود را تغییر دهید

اگر اتصال به شبکه اینترنت را رانندگی در یک بزرگراه در نظر بگیریم، مودم ماشین شماست و کانال وای فای خط رانندگی تان. اغلب کاربران هرگز خط رانندگی که کارخانه سازنده برای آنها تعیین کرده را تغییر نمی دهند و در ترافیک گیر می کنند. برای تغییر کانال وای فای خود از یک متخصص شبکه کمک بگیرید و از رانندگی در یک خط خلوت تر بزرگراه لذت ببرید.

هیولاهای اینترنتی را کنترل کنید

بعضی از نرم افزار ها و اپلیکیشن ها حجم زیادی از پهنای باند شما را اشغال می کنند. اگر از یک شبکه نیمه عمومی استفاده می کنید، این هیولای اینترنتی ممکن است یکی از همکاران شما باشد که پنهای باند را تصاحب کرده است. قبل از نصب هرگونه نرم افزار یا اپلیکیشن از میزان پهنای باندی که استفاده می کند، مطلع شوید. مودم های جدید سرویس هایی دارند که می توانید میزان استفاده هر کاربر یا نرم افزار از پهنای باند را با کمک آنها مدیریت کنید.

به تکنولوژی های جدید سلام کنید

تکنولوژی های جدید شبکه های بی سیم سرعت بسیار بالاتری در اختیار شما قرار می دهند. برای استفاده از این تکنولوژی ها نیاز دارید سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده خود را همزمان به روز کنید.

به فرکانس ۵ گیگاهرتز کوچ کنید

این فرکانس در فواصل کوتاه سرعت انتقال داده بسیار بالاتری دارد و نسبت به فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی معمول عملکرد بهتری دارد. اگر مودمی دارید که از این فرکانس پشتیبانی می کند از آن استفاده کنید.

استفاده از کانال های رادیویی وای فای یکسان توسط همسایه ها می تواند موجب تداخل در شبکه های وای فای شود . در واقع همه ی روترها دارای باند 4 گیگاهرتز می باشند . برخی ممکن است از روترهای دوبانده استفاده کند که این نوع روترها باندهای 2.4 گیگا هرتز و 5 گیگاهرتز را ساپورت می کنند و از آنجا که افراد کمتری از مودم های دوبانده استفاده می کنند باعث می شود در باند 5 گیگاهرتزی تداخل کمتری ایجاد شود.

برای عوض کردن باند روتر کافی ست با استفاده از تنظیمات مودم به راحتی آن را تغییر دهید و یا با خواندن دفترچه ی راهنمای روتر و یا مراجعه به سایت سازنده دستگاه از چگونگی تعویض مودم مورد نظر خود مطلع شوید و موجب تقویت سیگنال و بالا بردن سرعت وای فای خود شوید.

ری استارت را فراموش نکنید

ری استارت کردن سخت افزار، اولین راه حل جهانی برای حل هر مشکل کامپیوتری به شمار می رود. در مورد مودم هم این مسئله کاملا صادق است. اگر مودم تان را یک بار خاموش و دوباره روشن کنید به احتمال زیاد با اینترنت با کیفیت تری مواجه خواهید شد.

بهترین نرم افزار افزایش سرعت اینترنت

قدم بعدی برای تقویت سیگنال و افزایش سرعت و سیگنال مودم و روتر استفاده از ابزار QoS است . ابزار QoS وظیفه ی کاهش پهنای باند مصرف شده توسط اپلیکیشن ها را بر عهده دارد به وسیله ی این ابزار می توانید برای نرم افزار ها و سرویس های خود اولویت بندی کنید و همین طور می توانید معین کنید در زمان های متفاوت روز چه برنامه هایی در اولویت قرار بگیرند.

این برنامه طوری طراحی شده است که در عین حالی که اختلالی در کیفیت ویدئوی شما ایجاد نمی کند به افرادی که در حال استفاده از مودم برای دانلود و یا مواردی مانند بازی های ویدئویی هستند اجازه می دهد تا کار خود را فقط با سرعتی کمی کمتر به انجام برسانند.

برای این کار لازم است به قسمت تنظیمات پیشرفته ی مودم رفته و از آنجا تنظیمات QoS را طبق برنامه ی خود عوض کنید. لازم به ذکر است بدانید QoS در مودم های قدیمی وجود ندارد بنابراین QoS می تواند در تقویت سیگنال و بالا بردن سرعت وای فای ابزار مناسبی باشد.

تقویت سیگنال مودم با استفاده از آلومینیوم

مورد بعدی که در تقویت سیگنال و افزایش سرعت مودم و روتر می تواند موثر باشد این است که می توان از ورق هایی از جنس آلومینیوم برای این کار بهره برد . در اکثر مودم ها یک آنتن وجود دارد که وظیفه ی آن پخش کردن سیگنال به جهت های مختلف است . اگر مودم مورد استفاده در مرکز محیط قرار نداشته باشد و در کنار دیواری از محیط قرار داشته باشد در این صورت قستی از سیگنال به سمت دیوار رفته و مورد استفاده قرار نمی گیرد . برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود یک ورقه ی آلومینیومی بین دیوار یا مانعی که در کنار روتر قرار دارد تعبیه شود تا به وسیله ی این ورقه ی آلومینیومی سیگنال های فرستاده شده به سمت مانع دوباره به طرف محل مورد استفاده از اینترنت برگردد.

در فیلم زیر روش تقویت سیگنال مودم با استفاده از قوطی نوشابه را خواهید دید.

افزایش قدرت سیگنال وای فای wifi

مشاوره رایگان