سوالات متداول
بیت کوچکترین واحد برای اندازهگیری اطلاعات در دنیای مجازی است. از ترکيب هشت بيت، يک بايت به وجود میآيد. کلیه شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت، سرویسهای خود را بر اساس کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) ارائه میکنند که این درواقع سرعت اتصال شما به اینترنت را نشان میدهد. اما برای نشان دادن سرعت دانلود از کیلوبایت بر ثانیه (KBps) استفاده میشود. زمانی که سرویس ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) را خریداری میکنید و بخواهید فایلی به حجم ۵۱۲ کیلوبایت را دانلود نمایید، ازآنجاکه هر ۸ بیت برابر با ۱ بایت است، برای دانلود این فایل، به ۸ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.
روشی برای اتصال به اینترنت با سرعتبالا و هزینه پایین است. انواع مختلفی از DSL وجود دارد که امکان اتصال به اینترنت را با سرعتها و امکانات مختلف مهیا میکنند. متداولترین نوع آن ADSL یا DSL نامتقارن است. ارتباط ADSL از طریق سیم تلفن برقرار میشود.
رانژه کردن اصطلاحی رایج در مراکز مخابراتی است که طی آن شرکت مخابرات خط تلفن مشترک را به شرکت ارائهدهنده اینترنتی متصل میکند و امکان دریافت اینترنت در کنار مکالمات صوتی، میسر میشود.
اسپلیتر ابزاری است برای جدا کردن Voice و Data از یکدیگر. اسپلیتر قطعهای است کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطعووصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس اینترنت و تلفن میبایست دستگاههای جانبی مثل تلفن، فکس و … با اسپلیتر به خط تلفن وصل شوند، این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است بهصورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپلیتر نیاز است.
نویز یکی از عواملی است که بر روی خط ADSL اختلال ایجاد میکند و باعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد: نویز بهصورت شنیداری بر که در هنگام مکالمات تلفنی مشهود است و نویز بر روی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
شاخص SNR (نسبت سیگنال به نویز) نشاندهنده میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن است. هر چه مقدار SNR خط بیشتر باشد شرایط نویز خط، مطلوبتر هست.
در صورت خاموش بودن چراغ ADSL، جهت اطمینان از عدم وجود مشکل در شبکه داخلی لازم است تا کلیه موارد زیر را ،به ترتیب مشخص شده تا زمان رفع مشکل بررسی نمایید:
از روشن بودن مودم (روشن بودن چراغ Power) اطمینان حاصل نمایید.
از اتصال صحیح کابل تلفن به پشت مودم (طبق بند مربوطه در دفترچه) مطمئن شوید و بررسی نمایید که کابل متصل شده به پشت مودم،به خط تلفنی که رانژه شده است نیز متصل باشد.
از وجود بوق بر روی خطی که رانژه شده است مطمئن شوید.
در صورت عدم وجود بوق بر روی خط تلفن ،پس از بررسی موضوع با دستگاه تلفن دیگر می بایست با شرکت مخابرات تماس حاصل نمایید.
از اتصالات صحیح اسپلیتر اطمینان حاصل نمایید.
در نظر داشته باشید معیوب بودن اسپلیتر نیز می تواند موجب خاموش شدن چراغ ADSL بر روی مودم گردد.برای اطمینان می توانید مودم خود را به تنهایی و بدون اسپلیتر به خط تلفن متصل نمایید و سایر دستگاه های موجود بر روی خط تلفن رانژه را از روی خط بردارید.نظیر(Fax و….)
تمامی دستگاه ها از جمله صفر بند،Caller ID،دو شاخه ضد برق و… را از روی خط برداشته و مودم را بدون اسپلیتر و وسایل جانبی به خط تلفن متصل نمایید.(پریز یا دوشاخه ضد برق برای جلوگیری از سوختن تلفن در هنگام اتصال اشتباه آن به پریز برق استفاده می گردد که خود می تواند موجب خاموش شدن چراغ ADSL گردد)
کابل تلفن متصل به مودم را تعویض نموده و مودم را به پریز تلفن دیگری که مربوط به خط ADSL تان می باشد متصل نمایید.
در صورت بررسی تمامی موارد فوق و در صورت ادامه مشکل می توانید با پشتیبانی فنی در شهر خود تماس حاصل فرمایید.
قطع شدن سرویس به صورت پی در پی از دو عامل اصلی ناشی میشود:
حالت اول چراغ لینک قطع وصل می گردد که جهت بررسی این مورد باید بهشرح ذیل اقدام نمود :
وجود نویز برروی خط میتواند اختلالاتی را بر روی اینترنت ADSL به وجود بیاورد که علت میتواند در مخابرات و یا در محل مشترک باشد. نسبت سیگنال به نویز باید استاندارد و مناسب باشد.این نویزها و اختلالات موقتی ممکن است قطعی پی درپی را به همراه داشته باشند. پیشنهاد می شود برای تک تک تلفن های روی خط و مودم یک اسپیلیتر قرارداده شود.
حالت دوم چراغ اینترنت قطع وصل می گردد که جهت بررسی این مورد باید بهشرح ذیل اقدام نمود :
در حالت کلی جهت بررسی این مورد لازم می باشد که مودم در حالت بریج بررسی شود و اگر مشکلی نبود یعنی مورد مربوط به مودم می باشد و یه سری موارد در مورد مودم قابل بررسی می باشد که میتوانید چک نمایید همچون با updateکردن Frame ware مودم یا با reset factory و تنظیم مجدد مودم امکان برطرف شدن دارد، در غیر این صورت تعویض مودم انجام شود
توجه در برخی موارد چراغ ابنترنت مودم به صورت مکرر چشمک می زند که این مورد باعث می شود پهنای باند کافی توسط دستگاه شما دریافت نشود علت ایجاد این مورد می تواند موارد ذیل باشد:
۱) استفاده نرم افزار های که نیاز به بروز رسانی دارند در داخل سیستم و یا نرم افزار های تلفن همراه موجب این امر می شوند و همین طور وجود ویروس بر روی کامپیوتر و یا شبکه شما میتواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس میتواند عامل مشکلاتی همچون ارسال و یا دریافت بی دلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند،قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود.
۲) در برخی موارد که به این شکل بی دلیل چراغ اینترنت چشمک می زند احتمال اتصال افراد ناشناس به مودم شما می باشد بدین منظور می توانید بانصب نرم افزار fing بروی مودم خود تعداد افراد متصل را مانیتور نمایید و مک آدرس های ناشناس را در داخل مودم مک فیلتر نمایید
در حالت کلی دو شکل اتصال به مودم داریم یک حالت اتصال خودکار که تحت عنوان اتصال PPPOE می باشد و حالت بعدی اتصال دستی که تحت عنوان اتصال BRIGE می باشد. چنانچه مودم به صورت اتوماتیک کانکت می شود اما در حال حاضر آفلاین است، ابتدا یک بار مودم خود را خاموش وروشن کنید. چنانچه مجددا کانکت نشدید، تنظیمات مودم را چک نمایید و در صورت امکان کانکشن دستی ایجاد نموده و به بررسی Error مربوطه پرداخت و در صورت عدم رفع مشکل با شماره پشتیبانی تماس حاصل نمایید.
کابل ethernet بین پورت ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر به صورت فیزیکی قطع شده است، کارت شبکه، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید. (کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد)
از آن جا که در تکنولوژی +ADSL2، صدا و دیتا به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده میشوند، اگر شرایط لازم برای استفادهی همزمان برقرار نباشد، میتوانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد.برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد میشود بر روی خطی که +ADSL2 روی آن راهاندازی شده است، فقط مودم +ADSL2 قرار گیرد، تمامی گوشیها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست میتوان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین استفاده از گوشیها و یا دستگاههای متعدد بر روی خطی که +ADSL2 از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد میشود از خط +ADSL2 استفادههای جانبی زیاد صورت نگیرد.
اختلالات ممکن است به دلایل زیر به وجود بیاید:
فاصله از مرکز مخابرات تا سر خط مشترک
اختلالات زیر ساختی
سیم کشی داخلی
مشکل از مودم مشترک
مشکل سیستم مورد استفاده ( کندی به وجود آمده ناشی از قدیمی بودن سیستم، داشتن ویروس و….)
عوامل نویز ساز ( دزدگیر، دو شاخه ضد برق ، پریز تلفن ، سیم های رابط ، اسپلیتر ، صفر بند تلفن ، دستگاه پز ، دستگاه شنود ، دستگاه فکس ، کابل کشی غیر استاندارد و ……)
استفاده از فیلتر شکن و پروکسی
تعداد نفرات متصل به مودم
عدم استفاده از IDM (دانلود منیجر)
مشکل داشتن سایت مورد نظر (بررسی سایت های دیگر)
پینگ تایم به عوامل زیادی بستگی دارد به عنوان مثال چنانچه سرور مقصد( بازی ، سایت و … ) شما دارای محدودیت باشد و یا فاصله شما تا سرور طولانی باشد پینگ تایم مسیر خط شما افزایش خواهد یافت .عواملی دیگری مثل اختلال در لینکهای مخابراتی مرکز یا پهنای باند بین الملل نیز میتواند موثر باشد.
نحوه ی بررسی پینگ :
(Time: 80ms – 200ms) ping google.com
دارد : بررسی با مرورگر دیگری و بررسی ارور مرورگر ( مشکل proxy مشکل SSL ، صحیح نبودن زمان و تاریخ ، آنتی ویروس غیر فعال شود ، فایروال غیرفعال شود )
ندارد : بررسی پینگ ۸٫۸٫۸٫۸
( Time: 80ms – 150ms ) ping 8.8.8.8
دارد – ست کردن DNS (توصیه می شود DNS های ۸٫۸٫۸٫۸ و ۵٫۲۰۲٫۱۰۰٫۱۰۰ ست شود )
ندارد – پینگ مودم بررسی شود
(Time: 1ms – 5 ms) ping modem
دارد – Tracert بررسی شد
ندارد – اتصالات با مودم برقرار نمی باشد لطفا اتصالات بررسی شود.
دستور tracert به صورت زیر می باشد :
tracert 8.8.8.8
به کمک این دستور میتوان تشخیص داد از کدام هاب رد نمی شود.
در صورتی که از مودم به بعد رد نمی شود باید Default Route , NAT در داخل مودم فعال شود و در صورتی که مشکل برطرف نشد مودم ریست ریکانفیگ می شود.
در صورتی که از مودم رد شد اما در هاب دیگری با مشکل رو به رو شود با ما واحد فنی در تماس باشید.
در صورتی که پینگ های گوگل و ۸٫۸٫۸٫۸ تایمشان بیش از زمان ذکر شده باشد ولی پینگ مودم کمتر از ۵ ms باشد باید پینگ DNS پیشگامان (۵٫۲۰۲٫۱۰۰٫۱۰۰) بررسی شود :
اگر تایم بالا تر از ۷۰ باشد ، مودم خاموش روشن و پورت ریست شود و بر روی Wireless/Local صحیح ، DNS مناسب ست شود. و در صورت برطرف نشدن با Tracert بررسی شود.
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
تنظیم همزمان PPPoE روی مودم و ویندوز (هنگامی که PPPoE روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن PPPoE بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود).
نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود.
تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت Line مودم.
مودم را خاموش کنید و بعد از ۵ دقیقه روشن کنید. بعد از ثابت شدن چراغهای مودم مجددا امتحان کنید.
بروز قطعی در دیتای مرکز ارایه دهندهی سرویس ADSL نیز میتواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی تماس بگیرید.
ابتدا از صفحه اصلی Webmail یک Email به خودتان ارسال کنید تا ارسال/دریافت چک شود. در صورتی که در این قسمت مشکلی وجود داشت با میزبان وب خود تماس بگیرید. اگر در وب میل خود مشکلی نداشتید و فقط outlook شما در شبکه کار نمیکند ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه شما باشد، بنابراین برای آزمایش، مودم خود را به یک تک کامپیوتر متصل کنید و Outlook خود را روی آن کامپیوتر آزمایش کنید. در صورتی که ارسال در Webmail بدون مشکل صورت گرفت و تنظیمات outlook هم صحیح بود، می توانید با مستند قرار داده شده در سایت شاتل یک بار دیگر تنظیمات را بررسی کنید. دقت داشته باشید که پورت ۲۵ برای ارسال ایمیل برای مسائل امنیتی بسته است و شما باید از پورت ۵۸۷ به جای آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پورت باید بر روی هاست شما باز باشد.
درصورتیکه مودم به حالت bridge تنظیمشده باشد، میبایست روی ویندوز، یک کانکشن برای اتصال به اینترنت ساخته شود که نام کاربری و کلمه عبور که توسط شرکت هایوب به شما دادهشده است را در آن وارد نمایید. درصورتیکه user, password را اشتباه وارد نمایید خطای 691 دریافت میکنید.
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود
تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI / VCI
وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت line مودم
مشکلات قطعی شرکت ارائهدهنده سرویس اینترنت
در این حالت نباید تنظیمات اینترنت را تغییر دهید و باید تا رفع مشکل منتظر باشید. در صورت رفع نشدن مشکل حتماً با پشتیبانی تماس بگیرید.